Varumärkesdagen 2013

Besöker Varumärkesdagen 2013 på Bonnierhuset, Stockholm.
Förmiddagen hade ett späckat schema med bland annat föreläsare från Google och Rovio (ja, Angry Birds ni vet). Tyvärr satte Kung Bore lite käppar i hjulet för SJ så presentationen från Google missade jag. Jag kom lagom till Peter Vesterbackas presentation. Peter är Mighty Eagle på Rovio, intressant titel för övrigt, CEO är kanske enklare att förstå. Han pratade om att Rovio har tillverkat spel sedan 2003 och innan Angry Birds hade man gjort över 50 spel.

Varumärkesdagen

I mitten av år 2000 var kanalerna ut på marknaden begränsade i jämförelse med hur det ser ut idag och företaget samarbetade med Nokia för att på så sätt kommer in på mobilmarknaden. Idag finns både Applestore och Android så nu är det rena motorvägen ut på marknaden. De ville att Angry Birds skulle bli som Tetris och finnas på olika plattformar – mobiler, spelkonsoler, surfplattor och nu det senaste på de nya TV-apparaterna.

Det tog Tetris 20 år att komma upp i 100 miljoner nedladdningar, det tog Angry Birds 15 månader. Idag har spelet över en miljard nedladdningar, tack vare motorvägen rakt ut på marknaden.
Angry Birds är högst digitalt men 30% av inkomsterna kommer från fysiska produkter så som mjukdjur, kläder, och softdrink. Tvärtemot alla andra satsar man på de fysiska produkterna och målet är att de på sikt ska stå för 50% av de totala intäkterna.

På frågan om man har problem med piratkopior svarar Peter att det har man, men att man kommer att gemensamt arbeta tillsammans med fansen mot piratkopiering. Peter poängterar att de har fans, inte kunder!
Med glimten i ögat avslutar Peter piratdiskussionen med:
– Tänk om de, i Kina, kopierar Disneys produkter i större utsträckning än våra.
…Det skvallrar om att Rovio har siktet högt inställt!

Strax före lunch delades Signumpriset ut. SIGNUMPRISET® uppmärksammar och belönar det nordiska företag som bäst förvaltar och vårdar sina varumärken. Signumpriset är en kvalitetsstämpel för det långsiktiga varumärkesarbetet.
De nominerade inför årets utmärkelse var: Essve/Essbox, Essiq, Finnair, Hästens, IFÖ, Lantmännen, Linnés Plugghäst, Taxi Stockholm och Thule.

Vinnare av SIGNUMPRISET 2013 gick till Hästens. Grattis!!

Läs mer om SIGNUMPRISETS tidigare vinnare och motiveringar.

Malin Billing, kommunikationschef, Saltkråkan AB talade om överväganden som man gör vid licensiering och gränsdragningsproblematik.
Malin visade exempel där Pippi använts för exempelvis kläder, medicin och mousserande vin där man processat.

På eftermiddagen delades vi upp i olika pooler, alla innehållande spännande områden.

Juridik– Telenor berättade om skydd och hantering av varumärken internationellt, hur man skyddar sitt varumärke globalt, och olika rättsfall.
Praktikfall – SALMA lax, från forskning till varumärke, hur man kommersialiserade produkten.
En standardisering underlättar för globala aktörer.
Volvo cars -så bygger vi starka sub brands.
Sociala medier – Vad gör du, vem gör du det med och var gör du det? Digitala trender.

Vi återsamlades och lyssnade på Jan-Olov Eriksson, styrelsemedlem, Djurgårdens Alliansförening och varumärkesansvarig. Han pratade bland annat om Djurgårdens varumärkeshantering och varumärkesavtal.

Alexander Husebye VD för Centrum för Närlingslivshistoria poängterade värdet av historien bakom ett varumärke. Hur företag och organisationer kan använda sin historia för att öka spänningen och värdet på varumärket.
Konferensen avslutades med mingel och tilltugg.

Årets varumärkesdag var mycket spännande och intressant. Det som gav mig störst behållning och väckte mina tankar var just värdet av historien bakom ett varumärke eller produkt. Hur starkt bidragande till värdet det kan vara utan att man kanske inte tänker på det.

Tack för ett bra arrangemang och grattis Hästens till SIGNUMPRISET 2013!

/Markus Dahlberg Informationsspecialist, PRV

 

Kommentering avstängd

Filed under immaterialrätt, SME (små- och medelstora företag), varumärke

Kommentarer inaktiverade.