Konkurrens innebär lite paranoia – men botemedel finns

Ditt företag får det svårt att överleva om du litar för mycket på dina konkurrenter. Det är ju rätt dumt att få sin lön in på ett lönekonto som är öppet för vem som helst. Frestelsen kan bli för stor. Lika onödigt är det att betala för att andra ska lyckas göra framgång med dina idéer. Ingen vidare ekonomi i sådant tänkande, kan jag tycka. 

Men som tur är kan du faktiskt med hjälp av immaterialrätten slå igen dörren framför näsan på konkurrenterna. Det kan svida lite, men det är meningen också. För att det ska fungera så förutsätter det att du förstår hur viktigt immaterialrätten är för konkurrensen och att du använder det konkurrensverktyget på rätt sätt. Alltså måste du sätta dig på skolbänken!

Alla företag investerar

Alla företag sätter igång sin verksamhet kring en idé eller något slags upplägg som de tror på. Särskilt de företag som är nytänkare, innovativa företag, som uppfinner något nytt, skapar ny formgivning, konst, musik, texter, arkitektur och andra roliga saker osv. Det är deras intellektuella prestation vi pratar om. Även om företaget inte är innovativt så marknadsför det nästan alltid sina produkter eller tjänster under ett visst varumärke som kanske har fått ett bra rykte och säljer bra. Gemensamt för alla de här företagen är ändå att de lägger ner en herrans massa energi och resurser i form av tid och pengar, anställda och äktenskap. Och det gör de i goda avsikter.

Konkurrenterna är inte så justa

I den stora entusiasm som en nyföretagare har kan man lätt glömma bort att också konkurrenterna vill göra vinstgivande affärer för brödfödan. Och om det visar sig att du har lagt ner de utvecklingskostnader som behövs för att han ska få en möjlighet att tjäna en hacka är det bara att sno utvecklingsresultatet. Smart eller hur? Illa nog så kan det ibland vara lagligt att göra så. Värre är att du kanske inte har garderat dig. Det värsta är att ditt företag kanske inte överlever.

Det låter lite som en paranoid tanke att konkurrenterna skulle bete sig så här. Men hur ska man förklara alla de olika domstolstvister om att någon har gjort intrång i annans patent, eller varumärke eller design, och alla de tidningsartiklar som handlar om import av piratkopierade varor och imitationer av olika slag. För det kan väl inte alltid vara frågan om så osannolika himmelska sammanträffanden att konkurrenterna kommer på samma genialiska ”aha-upplevelse” samtidigt, eller hur?

Planering är räddningen

Då är det bättre att börja planera lite, i tid. För att kunna planera måste du börja skaffa dig kunskaper och se till att alla i ditt företag lär sig hur viktigt immaterialrätten är som ett konkurrensverktyg. Gör det helst innan du drar igång din verksamhet eller senast i samband med marknadsintroduktionen.

Det som du måste kunna är att förstå hur immaterialrätten samspelar med dina och konkurrenternas marknadsaktiviteter och – möjligheter samt med produkt- eller tjänsteutvecklingen och som en del i affärsstrategin. Att skaffa sig en strategi kan ju handla om så grundläggande saker som att bestämma sig för om, och i så fall vilka immaterialrättsliga skyddsformer som du ska satsa på, i vilka länder, ska du licensiera ut dina rättigheter eller inte, hur ska du bevaka dina rättigheter, vad ska du göra om konkurrenterna gör intrång i dina rättigheter, hur ska du se till att dina innovationer inte avslöjas för tidigt och så vidare.

Du är inte solo – lär dig mer

Det är så klart många frågor som du kanske måste ta ställning till. De små och medelstora företagen kanske inte alltid har egna resurser att ta till för den här typen av saker. Oftast är det ju bara de riktigt stora företagen som har sina egna immaterialrättsliga avdelningar som jobbar endast med sådana här frågor. Men frågorna är minst lika viktiga för de små företagen och  för hela näringslivet, för det är ju ändå runt 99 % av alla företag i Europa som är små och medelstora. Frågorna kan bli rätt detaljerade men det finns ju experter som kan hjälpa dig och ge råd. Det viktigaste för dig till att börja med är att skaffa dig grundläggande kunskaper om immateriella skyddsformer och rättigheter och om hur de skulle kunna användas i din verksamhet. Det är du som ansvarar för att skaffa den kunskapen. Men å andra sidan –  det är ju ditt företag.  Så – gå in på PRV:s hemsida www.prv.se och börja plugga lite. Kanske du kan känna dig lite tryggare mot konkurrenterna då.

Ha det bra.

Asko Annala, jurist på PRV

1 kommentar

Filed under immaterialrätt

One response to “Konkurrens innebär lite paranoia – men botemedel finns

  1. Jag vill i samband med detta inlägg passa på att tipsa om en annan läsvärd artikel ”Företagarna måste pinka revir”, också skriven av Asko Annala, jurist på PRV.
    /Anna Engquist, webbansvarig på PRV