Sätt innovationen i centrum!

Under kvällen har jag suttit och lagt sista handen vid morgondagens föreläsning. Och det känns som jag med jämna mellanrum trillar i samma fälla som jag vill få de jag talar för att undvika. Den första frågan blir så lätt ”Kan vi patentera det här?”.

Den första frågan borde ju istället vara ”Vad är det här för innovation egentligen?” Innovationen kan ju vara så mycket mer än bara en teknisk lösning. Innovationen kanske har ett moment av en teknisk lösning, men är väl så mycket en innovation i sättet att bygga upp affärerna eller att kommunicera med marknaden.

Spelar det någon roll vilken fråga vi ställer först? Ja, jag tror det. Är det något som gör mig ledsen är när företag svarar nej på frågan ”Kan vi patentera det här?” och därmed utgår från att immaterialrättsligt skydd för deras innovation inte är möjligt. Hade de ställt innovationen i centrum hade de kanske börjat fundera på hur de kan balansera flera olika skydd med varandra. Det kanske är en kombination av mönsterrätt och varumärkesskydd som skulle vara det rätta.

De jag skall tala för imorgon är ambitiösa affärsutvecklare. Hoppas vi får en intressant diskussion!

/Christina Wainikka, jur dr & MBA, Wainikkas Innovationsbyrå

2 kommentarer

Filed under immaterialrätt

2 responses to “Sätt innovationen i centrum!

  1. Asko Annala

    Det är helt riktigt att det är innehållet i innovationen som ska vara intressant. Om man låter sig nedslås bara av det faktum att innovationen inte går att patentera så då har man antagligen ingen susning om den bredd av möjligheter som immaterialrätt ändå erbjuder. Det är ett pedagogiskt felsteg som vi utbildare borde ta ansvar för. För under alla århundraden som gått så har man för det mesta pratat om formella frågor hur man får patent, varumärkesregistrering osv. Det är ungefär som att i all evighet tjata om hur man ska köpa en hammare. I stället borde man kanske ha pratat om varför jag ska köpa en hammare, hur jag ska använda den och vad ska jag göra om den inte har effekt på en spik, köpa en slägga eller stenhammare. Kanske till och med leja ut spikjobbet till annan. Japp, visst är det så att företagaren kan bli ledsen för ett obekvämt svar men vi ska nog se till att han får hela bilden till slut, eller hur?

    Ha det/
    Asko Annala, jurist på PRV.

  2. Självklart ska man som affärsutvecklare ha en klar tanke kring hur och om man ska skydda sina ideer. Andra viktiga frågor som man hela tiden ska ställa sig under affärsutvecklingsprocessen är: för vem utvecklar jag min idé och har de behov av min idé och hur ser behovet ut i så fall? Svaret på dessa frågor kan ändras under resans gång. Det behöver inte alls vara fel utan tvärtom, det kan vara ett bevis för hur lyhörd man är för dem som ska använda idéen. Att man ska prata med potentiella kunder under affärsutvecklingens gång är ganska givet nu för tiden, nästan alla gör det mer eller mindre. Det svåra är att veta när under processen man ska involvera kunderna. Tidpunkten för detta kan variera, och inte heller här finns det något rätt eller fel, utan bransch och typ av produkt kan vara styrande. Det enda man ska vara riktigt på det klara med innan man blandar in kunderna, är hur man vill skydda sin idé, så man gör rätt sak först.

    Paula Lembke, Marknadschef PRV