Marknad kommer före patent

Om man pratar om produktutveckling så vet de flesta väldigt lite om hur det faktiskt går till att ta en idé och göra en säljbar produkt av den. Däremot har många hört att det är viktigt med patent, och det innebär att diskussionerna börjar i helt fel ände. En av de vanligaste frågorna vid en rådgivning är ”kan jag få patent på den här?” och så läggs fokus på den tekniska lösningen, utan att man först kontrollerar om det finns ett behov av produkten.

Den första frågan för en helt ny produkt bör alltså inte vara ”går den att patentera” utan ”går den att sälja”. Du har nämligen ingen nytta av ett patent på en produkt som ingen vill köpa.

Hur vet du då om produkten kommer att gå att sälja? Steg ett är att titta på om produkten eller en likvärdig lösning redan finns på marknaden. Börja med att skriva ner några synonymer för produkten på svenska och engelska och sök på tex Google. Det är förvånansvärt ofta jag möter innovatörer som inte ens gjort detta grundläggande steg och som blir mycket besvikna när vi efter 15 minuter på nätet konstaterar att produkten redan finns på marknaden.

Steg två är att söka i patentdatabaser. PRV lanserar Svensk Patentdatabas i höst och det finns en Europeisk databas som heter Esp@cenet, http://se.espacenet.com/ där det är kostnadsfritt att söka. Att läsa patent är inte det lättaste men min kollega Karolina Borg har skrivit en mycket användbar lathund för hur du snabbt hittar det viktiga i dokumenten.

Får du positiva resultat av sökningarna på nätet och i databaserna är det läge att gå vidare med en marknadsundersökning. Låt undersökningen fokusera på hur användarna löser problemet idag och vad de saknar i den lösningen och använd det som underlag för utvecklingen av din produkt.

Redan nu –  innan ritningar, prototyper och patentansökningar – ska du också ha en plan för hur du ska få ut produkten på marknaden. Ska du sälja den själv? På nätet, i butik eller via distributörer? Hur ser affärsmodellen ut, dvs var kommer du att kunna tjäna pengar? Eller ska du sälja eller licensiera ut idén till ett företag som har större chans att lyckas med en lansering?

Om du gör din hemläxa enligt ovan har du en utmärkt grund för att utveckla en framgångsrik produkt som du kan skydda immaterialrättsligt, kanske via ett patent!

/ Cecilia Ödman, Innovationsrådgivare ALMI Företagspartner Jönköping AB

6 kommentarer

Filed under immaterialrätt

6 responses to “Marknad kommer före patent

  1. Bra Cecilia, håller absolut med dig om att det gäller att göra sin hemläxa och börja i rätt ordning. Detta är något som vi i Göteborgs uppfinnareförening, där jag är ordförande, alltid betonar. Men tyvärr är det stor fokusering på patent när uppfinnarna kommer till oss som nya och det finns också en allmän uppfattning att patent är det enda som är avgörande för att man ska lyckas. Nyhetsvärde och marknad är förstås väldigt viktigt för att sedan kunna gå vidare och ta beslut om ev. immaterialrättsligt skydd.

    • Ja, jag tror att alla som jobbar med innovationsrådgivning har samma upplevelse när det gäller fokus på patent och här har vi rådgivare en viktig ”utbildande” roll att fylla. Likaså när det gäller att lyfta fram de övriga immaterialrättsliga skydden, som många innovatörer inte har kunskap om.

  2. Asko Annala

    En makalöst härlig artikel Cecilia! Det du skriver visar hur viktigt det är att ta med det immaterialrättsliga tänket naturligt in i produkt- och affärsstrategierna, från allra första början.
    Att söka patent och andra immateriella rättigheter är ju inget självändamål. De är verktyg som man nog inte bör satsa på, om det inte finns någon nytta med dem.

    Ha det bra;
    Asko Annala, jursit på PRV

  3. Marknad-patent-marknad… Håller med dig Cecilia, dessutom blir ju marknadsfrågorna hyperaktuella ur flera perspektiv när man väl fått sitt patent. Som ett kvalitativt och särskiljande marknadsföringsargument, ett ekonomiskt värdehöjande instrument för hela verksamheten, ett skyddsverktyg när så behövs och till och med en värdebas om/när verksamheten har behov av finansiering eller ska säljas.
    Ola Bergfeldt, kommunikationschef hos PRV

  4. Susanne Ås Sivborg

    Så rätt du har, Cecilia. Ett patent, eller någon annan skyddrätt för den delen, har egentligen väldigt lite värde om du inte kan sälja din idé eller din produkt. Det behöver i opch för sig inte betyda att du säljer en produkt på marknaden, det kan betyda att du säljer eller licensierar ut din idé till någon annan som utvecklar och säljer resultatet av din uppfinning eller idé. Och i många fall är det helt rätt att vänta med att lägga pengar på en patentansökan innan du vet potentialen av din uppfinning eller idé. Vad man däremot måste komma ihåg är att så fort du visar din uppfinning eller idé eller pratar om den offentligt så kan det vara försent att sedan söka patent på den. En uppfinning får nämligen inte vara känd på något sätt innan man lämnar in patentansökan på den. Kommer man ihåg detta och tänker på det kan man vänta med att göra sin ansökan. Men om man vill gå ut och visa sin uppfinning eller prata om sin idé bör man först lämna in ansökan om tror att man vill ha ett patentskydd i framtiden. Ett enkelt sätt att skydda uppfinningen eller idén samtidigt som man faktiskt har påbörjat processen att få patent.

  5. Håller med er i diskussionen ovan. Patent och andra skydd är värdefulla ur marknadssynvinkel! Många innovatörer märker när de vill sälja/licensiera sin produkt till företag att prislappen påverkas märkbart av det immaterialrättsliga skyddet. Därför är det också viktigt att vi som rådgivare förklarar för innovatören vikten av sekretess under utvecklingsfaserna så att man inte förstör sina egna möjligheter att skydda produkten.