Domännamnsregistrering har muterat

Häromdagen registrerade jag PRV:s ”användarnamn” på Facebook. Det handlar om ett litet tillägg efter adressen www.facebook.com som gör att PRV får en unik och varumärkesstärkande URL att använda, när vi refererar till PRV:s företagssida på Facebook. Det gör man som bekant i marknadsföring, till exempel på visitkort och på andra webbplatser. Hela adressen ser nu ut så här efter registreringen: http://www.facebook.com/prv.se

Varför är detta intressant? Jo, jag tycker att det är en spännande företeelse som växer i betydelse – ett slags mutant av domännamnsregistrering, kan man tycka. Och det finns starka kopplingar till immaterialrätt och varumärkesskydd. Många företag med mängder av kunder och anhängare på Facebook har stor nytta av denna lilla möjlighet och den är ännu gratis. Det är till och med så att det finns upparbetade former för att förhindra intrång om någon annan skulle stjäla ditt etablerade varumärke i sitt ”användarnamn” på Facebook.

Vi vet att användandet av sociala medier ökar lavinartat och att det idag är en mycket ung målgrupp som utgör den stora användarskaran på Facebook. Undersökningar visar att Facebook redan har gått om Google när det gäller antalet användare. Facebook är nu den 4:e mest besökta webbplatsen i Sverige med ca 3,9 miljoner svenska användare och 400 miljoner i världen. I takt med att dessa nya sociala världar etablerar sig och växer sig starka blir det viktigt i varumärkesstärkande syfte att försöka upprätthålla en företagets enhetlighet, åtminstone i de ”egna” medierna. Och det är lättare sagt än gjort. Varje ny värld sätter upp sina regler. I fallet med Facebook måste en registrering av ”användarnamnet” innehålla minst 5 tecken, A-Z, 0-9 och inga tecken är tillåtna utöver en punkt. Här gäller det att vara uppslagsrik. PRV med sina korta tre bokstäver är för kort. Det långa Patent- och registreringsverket innehållet ett ottillåtet tecken. Hur gör man? Jo man använder punkten, alltså prv.se
Punkt slut.

/Anna Engquist, webbansvarig på PRV

2 kommentarer

Filed under varumärke

2 responses to “Domännamnsregistrering har muterat

  1. Intressant! Liksom att man i svenska firmanamn inte får använda domänadresser. Typ, firma får inte vara ”Kreativafiqsarna.nu Aktiebolag”, medan jag gissar att ”Kreativafiqsarna nu Aktiebolag” är OK.

    Sen är det en annan femma att det är en fet utmaning att skydda sina varumärke(snam)n genom att registrera dom i alla sociala medietjänster som exploderar i antal.

  2. Pingback: Sociala medier och varumärken | PRVbloggen