Vad gör immaterialrättare på semestern?

Jo, vi väljer förstås semester utifrån ett immaterialrättsperspektiv. Därför var jag med familj på Legoland. LEGO är en guldgruva för immaterialrättare, ur många olika perspektiv. Särskilt intressant tycker jag att det är med LEGO som varumärke.

Det som är kul med en resa till Legoland är att det blir så tydligt att varumärken handlar så mycket mer om bara ett snävt registreringsperspektiv. Ett varumärkes värde handlar också om vad varumärket laddas med. För att kunna ladda varumärket är det värdefullt med tydlig, och konsekvent, varumärkesanvändning.

En tydlig och konsekvent varumärkesanvänding handlar om att ”leva” varumärket, om konsekvens i användningen och ett väl genomarbetat grafiskt program som faktiskt får genomsyra allt.

Legoland var ett praktexempel på hur det kan se ut. Personalens namnbrickor var i LEGO, barnens pommes frites var formade som legobitar, lakanen på hotellet hade legomönster och så vidare. Personalens bemötande och lekfullhet bidrog till att stärka märket ordentligt.

Det var bara en sak som missades. Lådan där svaren på tipspromenaden skulle lämnas saknade texten LEGO– vilket den yngsta varumärkesexperten i familjen självklart noterade.

Christina Wainikka, jur dr och MBA, Wainikkas Innovationsbyrå

1 kommentar

Filed under immaterialrätt

One response to “Vad gör immaterialrättare på semestern?

  1. Jag undrar dock om ett varumärke räcker för att motivera människor att köpa dyrt Lego när du kan skriva ut det billigt hemma http://www.thingiverse.com/thing:591