Varumärkesvård på Google

Att du som företagare oavsett din storlek bör skydda dina kännetecken genom att registrera dem som varumärken är något som tål att upprepas. Arbetet med ditt varumärke upphör emellertid inte bara för att du registrerat det. Det är när du väl fått skydd för ditt kännetecken som det verkliga arbetet börjar! Det är ju nu som du ska kommunicera ditt varumärke till omvärlden.

Tack vare vårt informationssamhälle som utvecklas i en allt högre takt är begränsningarna ytterst få när det kommer till marknadsföring idag. Bland annat har användandet av sökmotorer fått en allt större roll i många företags marknadsföringsstrategier. Alternativa marknadsföringssätt som till exempel sponsrade länkar via en sökmotor har blivit oerhört användbart för varumärkesinnehavare. Faktum är att sökordsmarknadsföring är den kategori som uppvisar starkast tillväxt på Internet. (Källa: Dagens Media)

Google är en av världens största sökmotorer som tillämpar sponsrade länkar. För dig som känner dig osäker på vad sponsrade länkar faktiskt är så prova att göra en Googlesökning på ett välkänt varumärke och du ska se att ovanför samt till höger om sökresultaten dyker det upp diverse annonser – sponsrade länkar. De sponsrade länkarna är ett komplement till Googles vanliga sökträffar för dem som vill synas lite extra.

Sponsrade länkar är således ett gyllene tillfälle för dig som vill synas där dina slutkunder är. Dock är det viktigt att uppmärksamma Googles varumärkespolicy som bland annat innebär att det är fritt fram att använda någon annans registrerade varumärke som sökord. Sponsrade länkar kan således bli ett gissel för en del varumärkesinnehavare. Tidigare kunde en varumärkesinnehavare hindra andra från att använda ens registrerade varumärke som sökord, men efter en dom från Europadomstolen är det nu fritt fram att använda annans registrerade varumärke som sökord för att marknadsföra sina egna sponsrade länkar. (För mer information om denna ändring, se Anna Engquists inlägg här på PRV-bloggen från den 23 augusti.) Däremot har man som varumärkesinnehavare fortfarande möjlighet att opponera sig mot att någon annan använder ens registrerade varumärke som innehåll i en sponsrad länk. Genom ett varumärkesanspråk till Google kan de se till att ditt varumärke inte får användas som innehåll i annonser av annan än dig samt eventuellt dem som du själv tillåter.

Som innehavare av ett varumärke är det således viktigt att vårda sitt varumärke ömt. Genom små enkla åtgärder, som till exempel ett varumärkesanspråk, kan du stärka ditt varumärke ytterligare och hindra andra från att snylta på det.

Emmy Dahl

Intellectual property counsel

Adomera AB

2 kommentarer

Filed under varumärke

2 responses to “Varumärkesvård på Google

  1. Hej och tack för ett inspirerande och matnyttigt inslag i flödet av vårdandet av sitt varumärke!
    Är själv stolt ägare vårdandet av Treat Your Trademark som är ett registrerat varumärke!

    Vi hörs snart igen!
    Ulla Sjöberg

    • Hej Ulla,

      Vad roligt att du tyckte att inlägget var intressant! Du är varmt välkommen att höra av dig om du har några frågor, även om du redan verkar ha koll på vikten av varumärkesvård!

      Mvh / Emmy Dahl