Stora lilla Sverige

EqvariumNär jag var på PTMG-konferensen (Pharmaceutical Trade Marks Group) i Aten i september träffade jag en man från San Francisco. Vi pratade om våra respektive hemstäder och kom fram till att det bodde ungefär en miljon i både Stockholm och San Francisco. Men om man tittar på närområdet i San Francisco bor det cirka 9 miljoner och det, berättade jag, är lika många som i hela Sverige. Min konferenskollega häpnade. ”What?”, var hans spontana reaktion. För varumärket Sverige upplevs, på många håll i världen, som mycket större än vad vårt lilla land vid nordpolen faktiskt är.

Namnet Sverige ger lyftkraft åt svenska varumärken på en internationell marknad. Men det är ju inte namnet Sverige som har byggt varumärket, utan Sverige har laddats med kraft av exempelvis Volvo, Ericsson, Astrid Lindgren, SKF, ABBA, Pharmacia och kanske även med strålglans från kungafamiljen, även om de inte alltid får toppbetyg i sitt PR-arbete.

Joakim Norén som är varumärkesutvecklare på Svenska Institutet berättade tidigare i år på en konferens om arbetet med att bygga varumärket Sverige. Han berättade att varumärket Sverige upplevs som otydligt men positivt och menar att vi behöver uppdatera bilden som i dagsläget bygger på just Astrid Lindgren och ABBA. På Sveriges officiella hemsida sweden.se bloggar de om Glada Hudik-teatern, som jag tycker är ett bra grepp att visa en ny spännande sida av Sverige.

Ytterligare ett bra sätt att uppdatera bilden skulle vara att i en större omfattning hjälpa ny svensk teknik, inom exempelvis miljöteknik, och biomedicinteknik, att ta steget från patent till varumärke. Bidra till att mer riskkapital hjälper fler på vägen från innovation till industrialisering och kommersiell framgång. Genom att skapa nya framkomliga vägar för svenska företag i teknikens framkant laddas varumärket Sverige, som i sin tur banar väg ut i världen för andra varumärken.

Katarina Sverdrup, namnstrateg på Eqvarium AB

1 kommentar

Filed under varumärke

One response to “Stora lilla Sverige

  1. Pingback: Odd Molly och Dagmar – två coola damer « PRVbloggen