Odd Molly och Dagmar – två coola damer

Eqvarium
Från Sverige som varumärke tittar vi idag på några coola svenska företag med starka varumärken. Ett sådant är det börsnoterade klädföretaget Odd Molly som i dagarna släppte rapporten för tredje kvartalet. Företaget syns lite då och då i pressen, lyfts fram som en svensk framgångssaga, och har en uttalad ambition att växa. Siffrorna de presenterade visade en måttligt ökad vinst och något växande omsättning.
Jag läste i Veckans Affärer att Vd Christina Tillman ser en förbättringspotential främst inom kollektionernas sortiments- och prismix. De är alltså väl medvetna om att utmaningen de nu står inför är att växa utan att tappa det upplevt underfundiga, finurliga och unika. Det ska bli spännande att se om de hittar ett bra sätt att öppna Odd Molly-klubben för fler medlemmar som vill bära kläder med den broderade logotypen, utan att den urvattnas och blir mindre exklusiv.

Namnet som sådant, Odd Molly, är riktigt bra. Det särskiljer sig, är lätt att komma ihåg och kommer säkert funka bra på alla marknader. Dessutom bygger namnet på en bra historia, vilket är ett stort plus.

Men Odd Molly är inte ensamma inom designområdet i Sverige om att ha ett bra namn. Acne, Nudie, Hope, Whyred och 5th Avenue Shoe Repair tycker jag också är riktigt bra. Ett annat spännande svenskt designföretag är House of Dagmar som liksom Odd Molly också bygger på en spännande historia. Företaget grundades av tre systrar och namnet Dagmar kommer från deras farmor, som var sömmerska, och som var den som väckte deras intresse för textilier och sömnad när de var små.

Jag tror att både Odd Molly och Dagmar kommer ta världen med storm.

Katarina Sverdrup, namnstrateg på Eqvarium AB

1 kommentar

Filed under varumärke

One response to “Odd Molly och Dagmar – två coola damer

  1. Pingback: Obegränsat och avreglerat i apotekshyllan « PRVbloggen