Obegränsat och avreglerat i apotekshyllan

Avregleringen av apoteksmonopolet är en otroligt spännande företeelse, inte minst för oss som jobbar med namn och varumärke. Nedmonteringen av monopolet har spridit ringar på vattnet som bland andra har nått hudvårdsföretaget CCS. Jag har haft den stora turen att komma nära intill under deras resa de senaste åren i mitt arbete med att hjälpa dem ta fram nya produktnamn.

Sedan tidigare hade CCS bland andra namnen Oliva by CCS och Vera by CCS. Oliva är namnet på en serie produkter som innehåller olivolja och Vera-produkterna innehåller aloe vera. Namnen är korta och bra, men är begränsande eftersom namnet talar om vad produkten innehåller. De är också svåra att skydda.

Nya förutsättningar på marknaden krävde ett helt nytt sätt att tänka. CCS insåg att hyllplatsen där Apoteket ABs egna serie Apoliva tidigare stått skulle gapa tom på alla nya apotek. De utvecklade en egen produktserie och Eqvarium tog fram namnet Wackra. Med ett nytt strategiskt grepp och breddat utbud inklusive nya varumärken, ökade CCS sin omsättning.

Anna Rosengren som är sälj- och marknadschef på CCS berättar mer om varumärke vid avreglering på Eqvariums frukostseminarium som går av stapeln i Stockholm 1 december.

Katarina Sverdrup, namnstrateg på Eqvarium AB


Kommentarer inaktiverade för Obegränsat och avreglerat i apotekshyllan

Filed under varumärke

Kommentarer inaktiverade.