Rotary: Blytungt men inte stekhett

Som namnstrateg är jag ofta ute och föreläser i olika sammanhang. Här i veckan hade jag förmånen att besöka Rotary i Nacka dit jag var inbjuden av Lennart Gustafsson som är programansvarig. Eftersom namn är ett ämne som engagerar brukar spännande diskussioner ta vid där min presentation slutar, och så även denna gång.

En Rotarymedlem som tidigare arbetat på Bofors berättade om att de för många år sedan stötte på patrull i ortodoxa och katolska länder när de lanserade en kanon under namnet ”Trinity”. Namnet valde de eftersom produkten bestod av tre delar: bas, kanon och ammunition. Det kanske inte är så konstigt att de som tycker att trinity, treenigheten, står för fadern, sonen och den heliga anden inte blev helt förtjusta.

Vid lunchen kom vi även att prata om Rotary som varumärke. Vi pratade om hur känt det är, vad det står för och hur det uppfattas. Visste ni att Rotary faktiskt är en välgörenhetsorganisation? Det gjorde inte jag, och jag är nyfiken på hur Rotary arbetar med sitt varumärke.

Brand Orientation Index visar att Företag och organisationer som har en aktiv plan för hur de arbetar med sitt varumärke är mer lönsamma och framgångsrika. Det kanske är dags för Rotary att ta ett nytt grepp och modernisera och vitalisera, så att deras varumärke blir lika hett som det är tungt.

Katarina Sverdrup, namnstrateg Eqvarium AB

Kommentarer inaktiverade för Rotary: Blytungt men inte stekhett

Filed under varumärke

Kommentarer inaktiverade.