Stödlinjer

För en tid sedan deltog jag i en kurs där Olof Hansson, grundare av företaget Whitelines AB, höll ett föredrag om IP-strategier.

Jag vet inte om ni känner till Whitelines ® produkter, bl a block och kalendrar, men de är geniala i all sin enkelhet och jag är frälst. Uppfinningen tar fasta på att det ska vara så stor kontrast som möjligt mellan pappret och det du skriver på ett papper, vilket innebär att pappret är svagt färgat och eventuella stödlinjer är vita och inte svarta.

Olof Hansson och ytterligare två personer grundade företaget 2006 och han beskrev i mycket målande termer vad som krävs för att utveckla en produktserie och ta den till marknaden. Det jag fastnade för i Olofs beskrivning var den tid det tog från idé till marknad. Inte nog med det, dessutom tar det tid innan kunden upplever att värdet av produkten överstiger kostnaden.

Uthållighet är alltså en förutsättning! Grundarna till Whitelines fixade uthållighet genom att lämna in en patentansökan.  Innan de ens hade grundat sitt företag! När vi frågade varför, svarade han att man på något sätt måste skydda sin produkt och skydd ger uthållighet.

Katarina Wendin, IP-strateg på Kapea

Kommentarer inaktiverade för Stödlinjer

Filed under immaterialrätt

Kommentarer inaktiverade.