Kunskap viktigaste framgångsfaktorn

Äppelformad glödlampa

I det senaste numret av tidningen Brandnews finns en intressant artikel om framgångsfaktorer i företag. I den lyfts varumärken fram som en av de absolut viktigaste företagstillgångarna – bland annat sägs Apples varumärke representera mer än 75 % av det samlade börsvärdet!

Lika bra att erkänna – jag gillar Apple. Inte så mycket för deras sällsynt väldesignade teknikprylar, som för den fantastiska resa de gjort. För ungefär 10 år sedan var de uträknade, tragiska rester av den innovativa datortillverkare de en gång var. Idag toppar de åter allas önskelistor, oavsett ålder eller teknikintresse.

Den resan började någonstans i slutet av förra seklet, med en rejäl portion ”jävlar anamma”, men framförallt med stor kunskap om hur man kan utnyttja immateriella tillgångar för att nå framgång. Apple slutade sälja teknik (trots att de sedan år 2000 lämnat in ca 3 500 patentansökningar) och började sälja idén om att de som använder deras prylar är människor som kan förändra världen. Det låter kanske tokigt – men det fungerade!

Strategiskt arbete med immateriella tillgångar är avgörande för ett företags lönsamhet. Är du redo att påbörja din resa?

Magnus Leijel, Utbildningsansvarig på PRV

3 kommentarer

Filed under immaterialrätt

3 responses to “Kunskap viktigaste framgångsfaktorn

  1. Är rubriksättningen korrekt? Vad har varumärket med kunskap att göra?

  2. Magnus Leijel

    Tanken är att ett varumärke i sig inte är något värt om man inte har kunskapen att utnyttja det på rätt sätt. Om rubriken är korrekt eller inte är upp till läsaren. 🙂

  3. Jaha. Det framgick tyvärr varken av rubriken eller bloggposten.