Namn som lyfter lönsamheten, del 2

Förra veckan började jag blogga om vad som gör ett namn bra och hur man ska tänka när man skapar namn. Läs det inlägget här.

Här kommer resten av listan på saker som är bra att tänka på i namngivningsprocessen.

5) Undvik varumärkesintrång.

Ett bra namn bör naturligtvis inte göra intrång på något annat varumärke. Två likadana namn, eller namn som påminner om varandra för mycket, inom samma bransch är inte lagligt. Däremot är det fullt tillåtet att varumärken med likadana namn samexisterar om de verkar i olika branscher, som exempelvis Axelsons Gymnastiska Institut och klädbutiken Axelssons.

6) Positiv eller neutral betydelse.

Ett bra varumärkesnamn bör ha en passande eller neutral betydelse i samtliga länder som produkten, eller företaget som bär namnet, kommer att lanseras i. Bilmodellerna Honda Fitta, Mitsubishi Pajero och Mazda Moco är exempel på några namn med direkt olämpliga betydelser på vissa språk.

7) Stödjer affärs- och varumärkesstrategin.

Till sist vill vi lyfta fram betydelsen av att ett bra namn bör stödja och ligga i linje med företagets affärs- och varumärkesstrategi. Företagsnamnet är i många fall det första som konsumenterna och andra företag kommer i kontakt med. Därför är det viktigt att namnet förmedlar just de känslor och associationer som ni vill att ert företag ska förknippas med.

Lycka till med namnskapandet!

Katarina Sverdrup, namnstrateg Eqvarium AB

Kommentarer inaktiverade för Namn som lyfter lönsamheten, del 2

Filed under varumärke

Kommentarer inaktiverade.