Fint, funktionellt OCH långt?

Fördelarna med att ha välfungerande namn på sina produkter, tjänster eller sitt företag är otaliga. Det bidrar till att sprida och stärka varumärket och hjälper er att särskilja er från konkurrenterna. Ett riktigt bra namn är dessutom lättare att minnas, vilket underlättar för kunderna som vill rekommendera er produkt eller tjänst till andra. Namnet bidrar också till att skapa brand equity, vilket kort sagt kan sägas vara det uppskattade värdet av ett varumärke baserat på konsumenternas uppfattning om varumärkets positiva attribut.

Under många år har den allmänna uppfattningen varit att ett bra namn ska innehålla så få stavelser som möjligt. Visst måste väl ett kort namn vara lättare att komma ihåg än ett långt? Nej, inte nödvändigtvis. Jag tycker att även långa namn kan vara bra. Men det förutsätter förstås att namnen är genomtänkta och att det inte handlar om nödlösningar där företagsnamn staplas på varandra, vilket är vanligt förekommande vid sammanslagningar. Inom modebranschen finns det flera namn som vi tycker är både långa och fina. Följande namn är unika och sticker ut på ett bra sätt.

Urban Outfitters
WeAretheSuperlativeConspiracy
House of Dagmar
Fifth Avenue Shoe Repair
7 For All Mankind
Citizens of Humanity

Riktigt bra namn behöver alltså inte vara tvåstaviga och börja på A. Det är lite modigt att välja ett långt namn eftersom det ställer krav på att målgruppen måste vara beredda att anstränga sig för er skull.

Katarina Sverdrup, namnstrateg Eqvarium AB

2 kommentarer

Filed under varumärke

2 responses to “Fint, funktionellt OCH långt?

  1. Tänk vad ett namn kan engagera, inspirera och ibland även irritera. Även otydlighet i ett namn kan vara en gångbar och framgångsrik väg. Det är dock viktigt att vara på det klara med var i marknadsprocessen man befinner sig. Är man helt ny på marknaden kan ett litet ”påhäng” till namnet som förtydligar vad det handlar om fungera. Den kan ofta plockas bort när verksamheten är etablerad och välkänd, när du lyckats fylla ditt varumärke med rätt värden och när du vet att dina målgrupper kan och vill identifiera sig med namnet. Jag tycker att såväl korta som långa namn kan ha sina fördelar. Särskiljning är nyckelordet…

  2. Jag håller med om att man kan ta hjälp av ett ”påhäng” som till exempel Healthcare för att ringa in verksamheten. Det som är så bra är att det går att justera och ändra påhänget vid behov. Det gör att man slipper bygga in sig i en teknik eller en inriktning om man har valt ett namn som är mer beskrivande.

    /Katarina