Öppna kreativitetens dammlucka

Kreativitet och inspiration är förutsättningar för att skapa bra namn. Men bara för att det handlar om kreativitet så betyder det inte att processen måste vara formlös och ostrukturerad. För oss på Eqvarium är inte kreativitet synonymt med en flaska rödvin, ett paket Gauloises och en lång natts färd mot dag. Snarare tvärtom. Kreativitet är att hitta ett flöde, att tänka och skapa något nytt. Det handlar om att släppa tanken fri och få tillgång till alla delar av biblioteket. Ett tillvägagångssätt och en tydlig process ger så att säga kreativiteten en dörr att ta sig in igenom. Det är till att börja med viktigt att sätta av ordentligt med ostörd arbetstid.

En teknik som vi regelbundet använder oss av är att tänka tvärtom och vända på det vi gör. Genom att skifta vinkel får vi tillgång till en uppsjö av nya ord. Stanna upp och fråga: Vad är motsatsen till det här?

Men alla idéer behöver inte hämtas från tomma intet. Genom att använda texter som redan är skrivna, kan man på många olika sätt skapa nya namn. Vi har en hylla med böcker på olika språk som vi har köpt på loppisar eller när biblioteket säljer ut. Man kan exempelvis bestämma sig för att hitta fem nya namn på sidan 37 i den rumänska versionen av ”Den gamle och havet”. Det behöver inte vara så omöjligt som det låter. De nya namnen tittar fram genom att man läser ihop ord eller hittar snygga orddelar som kan kombineras till nya namn. Det finns hur många bra namn som helst som väntar på att bli upptäckta!

Tips på hur man kan leka fram kreativiteten

De flesta barn gillar rim, ramsor, bokstäver och roliga ljud. Somliga leker vidare in i vuxen ålder. Om du har glömt bort hur man gör när man leker med ord, kommer här ett tips på hur man snurrar i gång inspirationen. Välj ett ord att utgå ifrån, som exempelvis ”ting”, ”tack”, ”sång” eller ”papp”. Sedan hänger du på ett antal olika ändelser på ordet och upptäcker känslan i det nya ordet.

Ting-

–        ette

–        elle

–        ala

–        ale

–        or

–        ator

–        ex

–        a

–        o

–        al

–        sa

Vissa ändelser får ordet att kännas feminint eller maskulint medan andra får oss att uppleva att någon gör något. Vilka företag känner ni till som slutar på de olika ändelserna?

Katarina Sverdrup, namnstrateg Eqvarium AB

3 kommentarer

Under varumärke

3 svar till “Öppna kreativitetens dammlucka

  1. Man får en kreativ injektion bara av att läsa det du skriver Katarina!
    Ola Bergfeldt
    Kommunikationschef, PRV

  2. Test gärna också att använda verktyg som hjälpmedel i namngivningsprocessen. Jag rekommenderar http://www.globalnaming.com som både hjälper till med brainstorming och verifiering av att namnet inte betyder något dåligt på andra språk.