Så kan småföretag växa med hjälp av IPR

För ett par veckor sedan var jag med om en fin stund. Jag satt bland åhörarna på EEN:s temadag om IPR och lyssnade när Lars Gunnarsson, teknisk chef på Mittel Fjärrvärme, berättade om hur han fått sitt företag att växa och utvecklas. Det var verkligen ett av dessa tillfällen som värmer i hjärtat på en gammal affärscoach.

När jag satt där slog det mig vilken skillnad det var mellan Lars optimism och de ganska dystra och uppgivna diskussioner jag på senare tid haft med andra affärsrådgivare. Immaterialrättsfrågorna blir allt mer pressande. Men någon säker, utstakad väg för hur de ska omsättas i lönsamma affärer finns inte. Lars berättade nu om hur han använt Mittels IPR som en avgörande byggsten i framför allt de utländska affärerna.

Stora utmaningar för ett litet företag

Mittel arbetar med pre-isolerade rörledningar. Här hemma i Sverige används dessa främst till fjärrvärme, men nya marknader växer just nu fram i Europa, Mellanöstern och bortre Asien, där man behöver energieffektiva sätt att kyla affärslokaler och bostäder. För att leverera energin till samhället investerar energibolagen i stora rörnät som grävs ner under gator och torg. Rören har en teknisk livslängd på runt sextio år, men det finns ett stort problem. Skarvarna mellan de prefabricerade rören görs i fält, ofta med metoder som ger dåliga resultat.

Lars Gunnarsson tog fasta på detta och började utveckla en teknik som skulle ge skarvar lika hållbara som rören. Mittel Two Step Casing®, som produkten kom att heta, skyddas idag av bl.a. ett PCT-patent i 11 länder med tilläggsansökningar kring nyckelfunktioner i systemet.

Nästa stora fråga för Lars var hur man skulle göra affär av TSC®.  Svaret: Vi måste ge andra företag tillgång till vår teknik. För ett litet bolag med några få miljoner i omsättning innebar detta stora utmaningar. Vågade man satsa så mycket pengar på att leverera utrustning till sina partners? Och dessa partners – stora, resursstarka företag som ibland uppträdde ganska tufft – kunde man lita på dem?

Patentet hjälpte Mittel att växa och utvecklas

Det var precis här Mittels IPR kom in i bilden. Patentet skapade arbetsro. Man fick tillgång till krediter. Man kunde investera. Och kanske viktigast: kunderna vågade ta steget och satsa licenspengar på den lilla nykomlingen.

Idag har Mittel 40 anställda och omsätter 70 miljoner. Man bedriver egna entreprenader i två bolag, Mittel Fjärrvärme AB och Mittel Fjernvarme AS. Tekniken används av fyra stora rörfabrikanter och ett antal entreprenörer. Och enligt vad jag hört är fler spännande affärer på gång.

För mig är det här ett exempel på hur bra det kan gå när alla bitar faller på plats. När man har en fantastisk produkt, en stark affärsidé och en genomtänkt strategi för sina IPR. Då kan man skapa trygga och ömsesidiga affärsrelationer – precis det små företag behöver för att växa och utvecklas.

Så, vad kan vi då lära av detta? Jo, att det inte är så svårt. Många småföretag lyckas, och alla vi andra kan lära av dem. Det är en mycket hoppingivande tanke, tycker jag.

Göran Nilsson, affärscoach på Uminova Innovation (medlem i Enterprise Europe Network (EEN))

1 kommentar

Filed under innovation

One response to “Så kan småföretag växa med hjälp av IPR

  1. IPR är en fantastisk möjlighet både för små och medelstora företag.