Insidan räknas, men det är utsidan som gör skillnad.


Rolling Stones, Absolut Vodka och Sony Playstation förpackar sig väl med hjälp av Jakob Skarin och JakeBox. Den innovativa förpackningsindustrin växer sig större och större. Att sticka ut ur mängden är livsviktigt, samtidigt som krav på kvalité och en hållbar produktcykel finns. Jakobs patenterade förpackningar uppfyller allt.

– Idén med JakeBox är att ge lite WOW-känsla åt folket, berättar Jakob Skarin, grundare av JakeBox. Skivindustrin har borrat sig allt djupare ner i sin kris på grund av att de inte ger köparna nåt som de vill betala för. Men erbjuder man nåt utöver det vanliga, som vår förpackning, så vill folk gärna betala.

Just det har några skivbolag och reklambyråer tagit fasta på. Jakob Skarin fortsätter:

– Man väcker enormt mycket mer uppmärksamhet med en skiva i en JakeBox. Speciellt om man jämför med andra förpackningar och till och med jämfört med broschyrer eller andra vanliga format. Det blir mer exklusivt och det sticker ut.

En JakeBox produceras miljövänligt, något som var en viktig parameter för Jakob Skarin och han kollegor. Jakob menar att människor ofta är skenheliga och påstår sig värna om miljön, så länge det inte kostar vill säga. Kostar det ett öre extra så förgiftar man hellre jorden, konstaterar han.

En fånig popup-historia blev JakeBox
JakeBox är sprungen ur en kurs i grafisk design och uppgiften en gästlärare gav dem var att göra en bättre förpackning för CD-skivor.

– Jag blev lite snopen. Vi gick grafisk formgivning men uppgiften var ju industridesign, berättar Jakob. Så jag bestämde mig för att göra en riktigt fånig popup-historia för att visa vilken dum uppgift vi hade fått. Men på vägen upptäckte jag nåt som inte var riktigt så fånigt som jag hade tänkt…

På den vägen är det. 2004 fick Jakob Skarin patent-, varumärkes- och mönsterskydd i Sverige. Därefter har det växt i en svindlande fart och nu har Jakob patentskydd i större delen av EU, Kina och USA.
– Jag trodde lite blåögt att det var bara att patentera och sen låta alla andra göra jobbet och ge mig royalties. Och min patentjurist förstärkte den uppfattningen: ”Nu kommer förfrågningarna att rulla in”, sa han när patentet var publicerat.
Riktigt så blev det inte.
– Patentet är en förutsättning för att intressera investerare och licenstagare, men ingen lyfter ett finger, eller stoppar in en enda krona förrän man själv bevisat att verksamheten är lönsam och de bara kan gå in och kamma in pengarna. Fram tills dess är det jag som måste slita arslet av mig, produktutveckla och sälja – och betala för det.

I våras patentsökte och lanserade JakeBox sin andra produkt; Ejector, en popup-förpackning för kort – presentkort, lojalitetskort med mera. Första ordern kom strax efter sommaren, för IKEA. Även tredje produkten, en andra kortförpackning – ”Twister” – är patentsökt, men lanseringen kommer ske först när Ejectorns nyhetsvärde har mattats något och marknaden är sugen på mer.

Vi önskar Jakob Skarin och JakeBox lycka till i framtiden!

/Stina Lilja, PR-ansvarig på PRV

Kommentarer inaktiverade för Insidan räknas, men det är utsidan som gör skillnad.

Filed under immaterialrätt, patent

Kommentarer inaktiverade.