Ett varumärke – en lukt, en känsla värt 7,4 miljarder kronor

I morse vid frukostbordet läser jag SvD Näringsliv. Tidningen luktar nytryck och mitt kaffe doftar härligt och bekräftar att det är morgon. På tisdagar lyfter SvD fram varumärken som fokusområde och som marknadschef på PRV ser jag med spänning fram emot vad man har skrivit om.

I dag är det Volkswagens varumärke som står i centrum och som man bedömer är värt 7,4 miljarder kronor. Det är ytan på designen som man lyfter fram som en mycket viktigt del, fingertoppskänslan dvs hur allt i bilen känns när man lägger fingrarna på den. Även doften i bilen omnämns som en del av varumärket. Man till och med jämför doften med konkurrentens.

Det här beskriver på ett härligt sätt hur ett varumärke är så mycket mer en än logotype, hur man medvetet jobbar med flera sinnen för att bygga varumärket i en bransch med hård konkurrens. Det beskriver också vikten av att registrera och vårda sitt varumärke och hålla i sina varumärkesstrategier över tid, för vad hade hänt om Volkswagen inte hade gjort det?

Jag tror de hade blivit omkörda!

//Paula Lembke, Marknadschef på PRV

Kommentarer inaktiverade för Ett varumärke – en lukt, en känsla värt 7,4 miljarder kronor

Filed under varumärke

Kommentarer inaktiverade.