Bolagsverket eller PRV – vem ska du vända dig till?

Ungefär 5 % av samtalen som kommer in till PRV:s kundtjänst handlar om bolagsfrågor. Översatt till antal samtal blir det ungefär 60 samtal per vecka. Man började föra statistik över bland annat bolagsrelaterade samtal i samband med att PRV fick en verksgemensam kundtjänst under hösten 2007. Delningen av myndigheten skedde 2004. Så här sju år senare kan man konstatera att siffran har legat – och fortsätter ligga – på konstant nivå, år efter år.

Det finns väl främst en förklaring till varför PRV är så pass envist förknippade med bolagsregistreringar. Sju år är trots allt inte så lång tid med tanke på att Kungliga Patentverket började registrera bolag redan år 1897 och först år 2004 blev PRV:s Bolagsavdelning, som sagt, en egen myndighet.  Däremot verkar kunskapen om delningen lite knapphändig hos andra instanser som man kommer i kontakt med i samband med att man ska starta eller redan har ett bolag. Många blir hänvisade till PRV för bolagsrelaterade frågor. Detta trots att både PRV och numera Bolagsverket har gått ut med tydlig information på respektive webbplatser, nyhetsbrev och dylikt.

Det är å andra sidan inte negativt att man ringer till PRV när man ska starta ett bolag, eftersom exempelvis ett varumärkesskydd kan vara bra att ha som ett komplement till bolagsnamnet. Trots denna många gånger uppskattade bonusinformation vill nog alla ändå hellre få informationen de var ute efter, redan från början.

Så – har du bolagsfrågor, ring Bolagsverket.
Har du däremot frågor om varumärke, design, patent, personnamn eller periodisk skrift – ring PRV.

/Camilla Ström, Kundtjänstmedarbetare PRV

Kommentarer inaktiverade för Bolagsverket eller PRV – vem ska du vända dig till?

Filed under innovation

Kommentarer inaktiverade.