Ny elektronisk varumärkesansökan

Nu är det äntligen dags! Idag, den 1:a december, lanseras en ny förbättrad elektronisk varumärkesansökan på prv.se. PRV har tagit till sig av kundernas önskemål och synpunkter och lagt fokus på att i första hand tillmötesgå dessa.

Här är de främsta förändringarna i kortversion:

  • Databasen för varor och tjänster utökas.
  • Inaktiva tiden i tjänsten utökas till en timme.
  • En varukorg där du kan spara din ansökan.
  • Möjlighet att använda e-legitimation (ej krav).
  • Betalning via internetbank (ej krav).


Nedan följer en något längre version:

En av förändringarna är själva upplägget på ansökan. Du följer ansökan steg för steg, där tanken är att du gör färdigt ett steg och sedan går vidare. Det första du därför får göra är att välja varumärkestyp och ange själva varumärket, alternativt bifoga bildfil med loggan. Därefter är det dags att välja varor och tjänster. Nu finns det ett betydligt större antal varor och tjänster att välja mellan då sökmotorn för varor och tjänster är kopplad till Euroclass. Samtidigt har man förlängt tidsbegränsningen (dvs. inaktiv tid i tjänsten) från en halvtimme till en timme. Du riskerar inte på samma sätt som tidigare att bli utloggad under tiden du väljer varor och tjänster, eftersom du numera anses som aktiv medan du gör sökningar.

När varumärket är inmatat/bifogat och din varuförteckning är färdig fyller du i uppgifter om sökande och eventuellt ombud. Möjligheten att spara dina ansökningsuppgifter finns kvar, men valet att spara uppgifterna till senare tillfälle får du först när du lagt din ansökan i varukorgen.

Vilket för oss in på nästa nyhet. När du är färdig med att fylla i en ansökan kan du, som sagt, lägga den i varukorgen. Vill du ansöka om ytterligare ett varumärke kan du välja att använda de uppgifter du matade in i den tidigare ansökan. Du ser hela tiden din varukorg till vänster, med den totala kostnaden. När du har fyllt i alla dina ansökningar kan du gå in i varukorgen och lämna in samtliga ansökningar samtidigt.

En annan efterfrågad sak som nu är möjlig i vår elektroniska varumärkesansökan är att du kan använda e-legitimation för att identifiera dig. Det är dock inget krav. Du kan välja att inte använda e-legitimation. Då behöver du däremot skriva under en kopia på dina ansökningsuppgifter och skicka in till PRV. Precis som tidigare, med andra ord. Med den enda skillnaden att denna kopia tillhandahålls som pdf-fil i samband med att du betalar och lämnar in din ansökan. Du kommer alltså inte få en inlämningsbekräftelse på posten.

Slutligen, du kan välja att betala din ansökan med betalkort eller via internetbank. Har du depositionskonto hos PRV kan du även använda det.

Vi är övertygade om att du kommer att uppleva att vår nya elektroniska varumärkesansökan är både smidigare och mera användarvänlig än den tidigare. Du är dock alltid välkommen med synpunkter och ytterligare önskemål. Kom ihåg att klicka på ?-symbolen ifall något är oklart, eller ring vår kundtjänst, 08-782 28 00.

/Camilla Ström, Kundtjänstmedarbetare PRV

2 kommentarer

Filed under varumärke

2 responses to “Ny elektronisk varumärkesansökan

  1. Christoph Siebmanns

    Hej,

    varför finns inte möjligheten att kopiera en befintlig varumärkesregistrering, såsom tjänsten är uppbyggd hos OHIM. Många gånger har man anpassade varu- och tjänsteförteckningar som redan är godkända hos PRV. Det skulle spara en hel del pengar för sökanden om man kunde använda sig av en elektronisk tjänst även om varuförteckningen inte är identisk med Euroclass men ändå är rätt klassad. Mvh Christoph Siebmanns

    • Mikael Säll

      Hej Christoph,
      Lydelser och klassning som accepterats i tidigare registreringar kan ha ändrats i senare versioner av Nice-överenskommelsen respektive Euroclass och PRV:s interna klassningspraxis kan ha ändrats med mera. PRV ser det därför som en kvalitetsfråga och ett stöd för våra kunder att styra in ansökningarna mot gällande klassningspraxis.
      Vänliga hälsningar Mikael Säll, kvalitetscontroller på PRV