Melodifestival varje dag – bli din egen Thomas G:son

Jag säger varje år att ”i år ska jag inte se Melodifestivalen”. Så när jag nu sett alla 32 bidragen funderar på vad som egentligen hände. Och haverikommissionen pekar särskilt på tre frågor: Var går gränsen för upprepning? Hur många kompositörer behövs för att skriva tre minuter musik? Och hur bär han sig åt, Thomas G:son?   

Låt mig först säga att jag gillar Melodifestivalen. Och med största respekt för formatet tar jag mig frihet att tycka till om innehållet. För hur svårt kan det vara att skriva en låt? Skulle man kunna bygga en hitmaskin?

Frågan är om patentlitteraturen kan ge mig någon ledning? Jag tar fram Svensk Patentdatabas  och söker på ”tonartshöjning”. Det ger inget. Nytt försök: ”melodigenerator”. Vips trillar det ut ett par dokument, varav en fullträff: Patentskrift SE 528 839 C2. Uppfinnare och patenthavare: Mats Hillborg.

Det visar sig att Mats ställts inför samma problem som jag. Så här står det i beskrivningen: ”Metoder och anordningar som automatiskt generar melodier finns beskrivna i litteraturen…” och vidare ”Kännetecknande för dessa är att de inte generar melodier som uppfattas som tillräckligt tilltalande…”.

Mats berör också problematiken med att betala ersättning till kompositörer som inte håller måttet. ”Ett ändmål med uppfinningen är därför att tillhandahålla en melodigenerator och en metod för en sådan melodigenerator som genererar melodier som uppfattas som mer tilltalande än de som kan genereras med känd teknik…”, avslutar Hillborg.

Här har vi det alltså, formeln, metoden, maskinen för att komponera en schlager! Det visar sig också att Mats Hillborg startat ett företag runt sitt patent, Autophonics.

Autophonics affärsidé är att sälja en metod och maskin som med hjälp av artificiell intelligens tar fram nya melodier. Användningsområden kan vara till exempel mobiltelefonsignaler och bakgrundsmusik till dataspel. Hissmusik sålunda, och fördelarna, förutom att det ska vara bra musik, är att algoritmen tar lite minnesutrymme i anspråk. Och så slipper man betala pengar till dyra upphovsmän.

Själva musikmaskinen, ”MusAic” , är tydligt och trevligt beskriven på hemsidan. Den fungerar ungefär så här: Först väljer man stilen på den musik man vill komponera. Det kan till exempel vara pop (för ungarna) eller jazz (för svärmor). Det går också att välja variationsbredd däremellan (för allätaren). Hit kan vi gå tillbaka och ändra, om vi senare tyckte att något lät bättre än något annat.

Sedan väljer man ”Play”. Precis som man förstår spelas nu musiken upp. I den här menyn finns också en skala för omröstning – det mest spännande momentet i den verkliga Melodifestivalen. Skalan är graderad från ”bad” till ”good” i diskreta steg. Man väljer ett värde utifrån hur tilltalande man ansåg musiken.

Om man vill kan man köra resultatet ett varv till i maskinen, ändra stil och variationsbredd, och gå till omröstning. Så där håller man på tills man tycker att låten är fulländad. Då är det bara att skicka in bidraget till Christer Björkman.

Ja, texten då, tänker du? Tja, om det inte duger med det vanliga, med hjärta och smärta, så finns det semantiska maskiner och algoritmer även för sån’t. Eller så ställer man en Björn Ranelid att mässa bredvid artisten så är det ändå ingen som kommer ihåg vad hon sjöng.

Stefan Hultquist, enhetschef PRV

Fotnot: Thomas G:son, låtskrivare från Skövde, har vid det här laget fått med inte mindre än 31 bidrag till den svenska melodifestivalen. Han har dessutom deltagit med totalt 25 bidrag i nationstävlingar i Norge, Danmark, Finland, Polen, Lettland, Rumänien och Spanien. [källa: Wikipedia & G2 publishing]

Fotnot 2: Min favorit i årets upplaga av Melodifestivalen är Lisa Miskovsky. Hennes låt är väl ungefär vad som ramlar ut om man kör Kate Bush i Hillborgs maskin. Briljant!

Fotnot 3: Mats Hillborg var tidigare medlem i gruppen Docent Död, med låtar som ”Solglasögon”. Ingen maskin i världen kan skriva sådan musik!

5 kommentarer

Filed under patent

5 responses to “Melodifestival varje dag – bli din egen Thomas G:son

  1. Stefan Hultquist

    Bloggredaktionen gratulerar Thomas G:son och Loreen till segern i årets Melodifestival!

  2. Pingback: Så ska det låta – Jens Waltin om övertoner i 2 § patentlagen | PRVbloggen

  3. Stefan Hultquist

    Bloggredaktionen stämmer naturligtvis in i euforin och gratulerar Thomas G:son och fantastiska Loreen också till totalsegern!

  4. Stefan Hultquist

    Det verkar som Mats Hillborg (och undertecknad) får visst stöd från spanskt håll. Forskare där menar att populärmusiken har blivit mer konform och mindre varierad. Jan Melin på Ny Teknik uppmärksammar det här:

    http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3516855.ece

  5. Pingback: Musik ska byggas utav glädje & IP | PRVbloggen