Inga genvägar till det perfekta ljudet

När man kommer in på Henrik Anderssons kontor på Valhallavägen slås man av den perfekta ljudbilden. Här står en förstärkare av märket Technics och matar två JBL-högtalare, snyggt insmugna i standardbokhyllorna. Henrik är patentingenjör och expert på ljud. Eller audio.     

En uppvärmningsfråga, Henrik, hur viktigt är wattalet på en förstärkare?

Det uppgivna wattalet är ofta tämligen ointressant och mest marknadsföring. Viktigare är effekten på nätdelen och kvaliteten på övriga komponenter i förstärkaren, samt samspelet med högtalarna, för att få ett bra ljud.

Många audiofiler köper fortfarande vinyl till grammofonen och får något närmast religiöst i blicken när Elvis-micken från 50-talet kommer på bild.          Är Hi-fi ett teknikområde som inte utvecklas?

Utvecklingen är fortfarande stor men inte så fokuserad på att ljudkvaliteten ska bli bättre utan mer på att ljudet ska kodas effektivare, ta mindre plats och bli billigare. Samt att produkterna runt detta, skivmedia, mickar och all övrig hårdvara osv också ska bli billigare, snabbare och mindre. Detta leder oftast till sämre kvalitet och därmed sämre ljud och en längtan till svunna tider – innan cd:n – då Hi-fi verkligen var Hi-fi, ljudet var opåverkat och vinylskivorna tunga!

När jag pryade på Göransons radio tv i Söderhamn (1987) hävdade man med säkerhet som vore det ett forskningsrön att skulle man köpa stereo skulle 45 % av pengarna läggas i högtalarna – hur står sig den sanningen idag?

Ja, det är nog ingen dum regel, så länge högtalarna passar med den förstärkare man köper. Glöm bara inte bort att lägga pengar på kablarna, både till högtalarna och mellan komponenterna i stereoracket. Släng medföljande kablar! (som oftast ser ut som lakritssnören…)

Just det, fler sanningar från 80-talet – som brorsan tog fasta på – högtalarkablar tjocka nog att förtöja finlandsfärjor och guldpläterade trefashandskar i anslutningarna. Är det här aktuellt nu också, eller ligger diskussionen nere i väntan på bättre bredbandsuppkopplingar och effektivare komprimeringsmetoder?     

Utvecklingen sker väl främst på det digitala området, men vill man ha bra ljud så är det tjocka kablar med guldpläterade kontakter som gäller! Ungdomens färjeförtöjningskablar (för att imponera på killkompisar och bröder) är dock utbytta mot ”lagom” tjocka kablar av god kvalitet.

När det kommer till ljud och patent: inom vilka områden sker utvecklingen just nu? Var kommer patentansökningarna in?

Det är främst inom mobiltelefoni, gällande mikrofoner, högtalare, headset och kringelektronik till detta som ska användas i mobiltelefoner på olika sätt.

Vilka länder är utvecklingsintensiva inom ljud?  

Vi får mest från närbelägna telekommunikationsföretag till oss. I världen i stort så sker mycket utveckling i Tyskland, USA och Japan.

… och danskarna är bra på hörapparater?

Danskarna är bra på ljudteknik i stort, med många bra tillverkare av både Hi-fi apparatur och traditionella hörapparater. Dock får vi tyvärr inte så många sådana ansökningar längre som vi fick för 5-10 år sedan, de görs på EPO idag. Även Sverige står sig bra i utvecklingen av hörapparater men mest de av benledande typ, som främst hjälper barn som helt saknar hörsel på ett eller bägge öronen.

Hur tar du tag i en typisk patentansökan? Var letar du mothållen?

Det är olika beroende på typ av ansökan. Handlar den om hörapparater eller traditionella högtalare, mikrofoner etc så är det ganska välklassat och återfinns under H04R, H04S, G11B, G10L eller G10K. Men blandar man in mobiltelefonsystem och teknik kring det så får man söka betydligt bredare och det går inte att förlita sig på klasser i samma utsträckning.

Låtmakare och kompositörer av populärmusik får ibland frågan om de känner på sig att de har skrivit en hit. Kan du känna redan i handläggningen av en ljudanordning att den här blir en storsäljare? 

Sällan, men det har hänt någon gång. Minns en ansökan som handlade om en handhållen mediaspelare där man kunde mixa låtar på ett smart sätt och vara sin egen DJ. Det kändes som en väldigt bra produkt från början och kom sedan även ut på marknaden och fick väldigt goda recensioner. Men hur mycket den verkligen sålde, det vet jag inte.

Till sist: Skulle det vara möjligt att bygga en förstärkare som går till 11?

Självklart! Det är ju en mer än 10, alltså en bättre!

Tack Henrik!

/Stefan Hultquist, enhetschef PRV

Fotnot:

Audio (latin för ”jag hör”) är ett latinskt ordförled med anknytning till hörsel och ljud. Här innefattas allt som har med att skapa tekniska system för inspelning, presentation och distribution av ljud: HiFi stereoanläggningar, High-end återgivning, hemmabio, professionella ljudanläggningar. Likaså akustik, ljudisolering, byggnation av lokaler för musik och talat ljud och inte minst medicinsk utrustning för hörselskadade.

Hi-fi är en beteckning som står för high fidelity – vilket betyder hög trohet till originalet eller i detta fall när ljud avses – högkvalitativ ljudåtergivning, audio. Detta åstadkommes med teknisk utrustning såsom högtalare, förstärkare, skivspelare, kablar mm av jämn och god kvalitet. Hi-fi uttalas på engelska [‘haɪ faɪ] och på svenska [haɪ ‘fɪ]. [källa: Wikipedia]

2 kommentarer

Filed under patent

2 responses to “Inga genvägar till det perfekta ljudet

  1. Pingback: Så ska det låta – Jens Waltin om övertoner i 2 § patentlagen | PRVbloggen

  2. Pingback: Musik ska byggas utav glädje & IP | PRVbloggen