En högtidsdag för H03 – Minimoogens kropp

Det är inte sju år av violinstudier vid kommunala musikskolan i Söderhamn som fått mig att snöa in på ljudrelaterade blogginlägg. Denna gång har det elektroniska förtecken. Efter sju års handläggande av kretselektronik går det bara inte att hoppa förbi dagens Google doodle. Robert Moog skulle ha fyllt 78 idag och Google firar det med en specialdesignad doodle.

”Minimoogen banade vägen för de elektroniska ljud som har revolutionerat alla musikgenrer under den sista delen av förra århundradet”. Så löd motiveringen då Kungliga Musikaliska Akademien beslöt att dela ut 2001-års Polarpris till Robert Moog. Moog blev därmed den första ingenjören att få priset.

Robert Moog, som gick ur tiden 2005, skulle alltså ha fyllt 78 år idag. Google firar det med en logotyp i form av en variant på Moogs klassiska Minimoog. NyTeknik ger en bra ingång till detta för den som vill spela.

Men PRVbloggen är heller inte sen att hänga på denna Mooghausse, och tittar lite under skalet. Vilka patent bygger man en Moogsynt runt?

Det visar sig efter just lite googlande att en J. Donald Tillman tagit tag i frågan. Tillman har sammanställt en finfin lista med inte mindre än 26 amerikanska patentdokument kopplade till Robert Moog eller hans företag. Alla dokument är möjliga att hämta från amerikanska patentverkets (USPTO) hemsida.

Tillman bjuder frikostigt på kommentarer, analyser och personliga reflektioner kring uppfinningarna. Till exempel rankar han US 3 475 623 som det mest berömda elektromusikpatentet någonsin (det handlar om ett filter). Förmodligen torde varje Moognörd ha den här sidan som startsida.

Titeln då, högtidsdag för H03, undrar du? Kretselektroniken, oscillatorer, filter, förstärkare – ja, snartsagt allt vi hittar under huven på en Moogsynt hittar vi också under H03 i internationella patentklasslistan!

Stefan Hultquist, enhetschef PRV

Fotnot:

Det går nästan inte att prata om Moogsyntar utan att i sammanhanget nämna Gershon Kingsley (f. 1922). Kingsley är en pionjär inom elektronisk musik och bildade den första Moog-kvartetten. När Kingsley 1969 stod vid en popcornmaskin fick han idén till den numera klassiska elektroslingan Popcorn.

Det går heller inte att hoppa över Harald Bode (1909-1987). Bode var tidigt ute med elektroniska musikinstrument (G10H i IPC-klasslistan) – till exempel ringmodulatorn och Melochord, en klassisk vakuumrörssynt från 1947. Robert Moog tog avstamp i Bodes idéer.

Karlheinz Stockhausen – som för övrigt fick Polarpriset samma år som Robert Moog, 2001- hade kunnat vara en länk även till Harald Bode, men han valde (efter ett misslyckat experiment) bort ringmodulatorn och Melochord till förmån för sinus-våggeneratorer vid skapandet av Studie I och II i på 50-talet.

Avslutningsvis, och för att sätta lite avantgarde till ingressen, får jag lov att bjuda på ett verk av Karlheinz Stockhausen som flyger ganska högt över kursplanerna vid kommunala musikskolan i Söderhamn.

Källa: till.com, electronicdancemusic.com, Wikipedia samt NyTeknik

2 kommentarer

Filed under patent

2 responses to “En högtidsdag för H03 – Minimoogens kropp

  1. Stefan Hultquist

    Det har efterfrågats mer teknik kring Minimoogen. Här följer att slags faktaruta:

    Minimoogen består av tre sektioner, alla spänningsstyrda: Tongenerator med tre spänningsstyrda oscillatorer (VCO) H03B i IPC-klasslistan, filter (VCF) H03H i IPC-klasslistan samt förstärkare (VCA) H03F i IPC-klasslistan.

    Minimoog är monofonisk, vilket innebär att bara en ton kan spelas samtidigt. Konstruktionen med tre oscillatorer gav den dess berömda kraftfulla ljud.

    För att spela en ton måste musikern först välja den vågform som skall genereras från tongeneratorn (VCO) och vilken sorts brus som skall läggas till (vitt eller skärt). VCO:n ger möjlighet att välja flera olika vågformer: triangelvåg, omvänd sågtandsvåg, sågtands/triangel (bara i oscillator 1 och 2/ sågtandsvåg i oscillator 3), fyrkantsvåg eller två olika breda pulsvågor.

    Signalerna skickas genom en mixer till filtret (VCF) där det harmoniska innehållet kan modifieras och resonansförstärkas. Den filtrerade signalen skickas sedan till förstärkaren (VCA) där vågkonturen skapas av en vågformsgenerator, ADS (Attack, Decay/Release, Sustain).

    Hjulet som kontrollerar moduleringen och pitch-bending var en innovation som många musiker fann vara extremt användbart. Hjulet genererar små förändringar i pitchen, oavsett hur lite det rörs i någon riktning. Hjulet kan därför användas för att introducera ett lätt vibrato eller nyans, lika väl som markerade ändringar i pitchen.

  2. Pingback: Musik ska byggas utav glädje & IP | PRVbloggen