Att bygga ett varumärke

Ett starkt varumärke är viktigt för företag idag, vissa menar att det faktiskt är den allra värdefullaste tillgången ett företag har. Men vad är ett varumärke egentligen och hur skapar man ett sådant? Nedan följer ett par tips på böcker som handlar om just varumärkesbyggande.

I Allt du behöver veta om varumärken  skriver Anders Amnéus om vad ett varumärke är, vad det är bra för, hur man skapar ett varumärke och hur man vårdar ett redan existerande varumärke.

Grundprinciperna för hur man steg för steg skapar sitt varumärke berättar Lars Carlén och Richard von Essen i Bli en varumärkesbyggare. Här finns även intervjuer med framgångsrika företagare som skapat starka varumärken.

I Jan Treffners Varumärket : vår viktigaste tillgång  beskrivs hur varumärken påverkar oss och hur man kan värdera ett varumärke.

Fler böcker  som handlar om varumärkesbyggande och hur man kan använda sitt varumärke.

Läs böckerna hos oss på PRV:s bibliotek , öppet mellan kl.10 och 14 varje vardag, eller be ditt lokala bibliotek låna in böckerna till dig.

/Maria Sparby, bibliotekarie på PRV

2 kommentarer

Filed under varumärke

2 responses to “Att bygga ett varumärke

  1. Per Särnstedt

    Ett varumärke kan vara helt avgörande för att överhuvudtaget kunna göra affärer. Har man dessutom ett starkt varumärke kan detta ge möjligheter till många arbetstillfällen.
    Hur är det möjligt att man har så långa handläggningstider för ansökan om ett varumärke? Att vänta i över 20 veckor på att få ett svar är fullständig katastrof.

    • Camilla Ström

      Hej Pär,
      Den nya varumärkeslagen som trädde i kraft förra sommaren har inneburit att flera moment i handläggningen tar betydligt längre tid än tidigare. Det är den främsta anledningen till att vi (i skrivande stund) har en handläggningstid på 17 veckor.
      Vi gör dock allt vi kan för att minska handläggningstiden och komma i fas.

      Med vänliga hälsningar
      Camilla Ström, varumärkeshandläggare