Anonym midja väcker avund

När tillväxtfrågor diskuteras och europeiska länder jämförs brukar det inte dröja länge innan avundsjuka suckar riktas mot tyskarnas Mittelstand-företag. Det är detta Mittelstand som ger Tyskland den fylliga midja som på det här området är så eftersträvansvärd. ”Sverige har timglasmidja”, klagar debattörer som oroar sig för Sveriges framtid. ”Knappt några medelstora företag alls, bara små och stora.” När ekonomikrisen slog mot Europa stålsatte sig tyska företag och kunde med lite hjälp av tyska staten behålla sina anställda och tuffa på. De har trots en tämligen måttlig tysk tillväxt under det senaste decenniet fortsatt gå som tåget. Tillsammans med de kinesiska företagen har de kallats för globaliseringens vinnare.

Men vad är det egentligen för företag som utgör Mittelstand? I en tävling som utser de 100 mest innovativa företagen i Mittelstand kan man bland årets vinnare hitta företag som Fissler GmbH som gjort kastuller och stekpannor i 165 år, STAMA Maschinenfabrik som gör svarvar och fräsar, och Metabowerke som tillverkar verktygsmaskiner. Som så många andra Mittelstand-företag är de exportinriktade familjeföretag som ofta har en externt rekryterad ledning. De är kunskapsintensiva och har tillsammans en hiskelig massa patent. För den stora massan är de dock okända.

Vid en snabb titt på statistiken är det knappast uppenbart att Tyskland är speciellt annorlunda Sverige. I antal SMF per innevånare ligger Sverige före Tyskland, så även när det gäller andel av befolkningen som är anställda i mikroföretag, där ligger Tyskland näst sist i EU. I andel av befolkningen som är anställda i småföretag ligger Tyskland ett par placeringar före Sverige, som ligger precis under EU-snittet. Men mellanstora företag då? Där borde väl Tyskland glänsa ordentligt. Nej, de är elva, bara fem placeringar före Sverige.

Det går alltså inte att förklara Mittelstand-fenomenet med bara företagens storlek, det är något annat i deras natur som gör att de ständigt verkar trotsa det ekonomiska klimatet. Som nämndes tidigare är företagen i Mittelstand professionellt ledda, innovativa exportföretag i ganska traditionella branscher (maskiner, verktyg, fordonsdelar, kemi- och elektronikprodukter) men på en väldigt hög förädlingsnivå. De jobbar nära forskning och i anslutning till större företag, ofta i kluster. Vissa ekonomer pekar på det tyska lärlingssystemet som en bidragande faktor för att tillgodose det stora behovet att kompetent arbetskraft. Och så klart de passionerade ägarna och företagsledarna.

Hur än det exakta receptet lyder kan man ganska lätt konstatera att det inte är något man slänger ihop på en kafferast, men ska man börja någonstans så bör man slänga i lite exportvilja i grytan, och välutbildad personal, passionerade ägare, professionell ledning och närhet till bransch och konkurrens. Eftersom hela härligheten måste koka kanske länge innan den börjar smaka riktigt gott kan man med fördel utgå från sitt redan påbörjade kok, justera plattan, krydda lite, röra och hoppas på att midjan börjar växa.

/Tobias Selin, projektledare på PRV

Källor:
TOP 100 – die innovativsten Unternehmen im Mittelstand
Wikipedia
The German miracle keeps running (Venor, Meyer)
Eurostat
Europeiska kommissionen

Kommentarer inaktiverade för Anonym midja väcker avund

Filed under patent

Kommentarer inaktiverade.