Ta steget till eget!

I morgon bubblar årets Bok och Biblioteksmässa igång, en härlig gryta av intressanta föreläsningar, böcker och människor. En av dessa människor är Pauline Eriksson, en 26-årig entreprenör med fokus på entreprenörskap. Hon har skrivit en bok om, och för företagare, som nyligen lanserats. Jag blev nyfiken och kontaktade Pauline för en kort intervju:

Berätta, varifrån fick du idén om att skriva boken?
Idén föddes i grund och botten ur ett eget behov! Jag skrev boken som jag själv saknade, det vill säga en praktisk handbok riktad mot en yngre målgrupp (huvudsakligen gymnasieålder upp till ca 30 år) med tips och råd kring allt från företagsstarten till försäljning, PR, marknadsföring, ditt personliga varumärke, hur du hanterar svackor och hur du hittar balans i livet mellan företagande och fritid. Jag såg också att det fanns ett hål på marknaden att fylla och att trenden bland unga pekar rakt uppåt när det kommer till att starta företag och satsa på sin passion!

Vad handlar den om?
Det är en praktisk handbok som ger tips, stöd och råd kring allt som rör starten och driften av ett eget företag. Hur säljer du trots att du är nervös inför att ringa kalla samtal? Hur marknadsför du dig till ett värde av hundratusentals kronor utan att betala ett öre? Hur håller du en vinnande presentation, bygger ett starkt personligt varumärke och ett brett nätverk? Det är några av många frågor som boken ger svar på.

Vad hoppas du att uppnå med den?
Jag hoppas kunna inspirera alla som läser den att våga omvandla sina drömmar till en livskraftig affärsidé! Det behöver inte vara en “allt-eller-inget”-situation. Du kan driva företag samtidigt som du studerar, jobbar halvtid eller jobbar extra. Jag vill förmedla att den ena inte behöver utesluta det andra! Dessutom hoppas jag att boken kan fungera som alternativ kurslitteratur för UF-företag och ekonomi- och entreprenörskapsutbildning på till exempel gymnasiet.

Om du ska ge tre handfasta råd till den som överväger att starta företag, vad skulle det då vara?
1. Försäljningen är det viktigaste av allt och något som absolut inte får glömmas bort! Har du inga kunder, så har du inget företag! Lägg mycket tid i början på åtgärder som främjar försäljningen på olika sätt. Tro på dig själv och ditt erbjudande och ge järnet! Var inte rädd för att få ett nej, förr eller senare kommer ett nej att bli ett ja!

2. Skaffa ett stort nätverk! Ge dig ut och nätverka, byt visitkort och mingla med alla möjliga typer av företag, organisationer och personer. Att ha ett stort och brett nätverk med kontakter i många olika branscher och på olika positioner kommer du alltid ha nytta av!

3. Bygg varumärke! Dels ditt företags, men också ditt personliga varumärke! I dagens mediebrus så handlar en stor, stor del om igenkänning. Skaffa dig och företaget ett starkt varumärke och ett bra rykte! Du är i din fulla makt att själv bygga det, till exempel via sociala medier!

Var möter vi dig under Bok och Biblioteksmässan?
Jag finns i mitt förlag TUK Förlags monter på monterplats D07:01.

Pauline bjuder även på ett axplock ur sin bok, det tackar vi för!

/Stina Lilja, PR-ansvarig på PRV

1 kommentar

Filed under Okategoriserade

One response to “Ta steget till eget!

  1. Pingback: Mötestorsdag! | Pauline Eriksson @ Spotlife