Stil och piratkopior

I förra veckan handlade programmet Stil i P1 om Burberry, och är man intresserad av ämnet piratkopior så tycker jag verkligen att man ska lyssna på  programmet. Burberry är nämligen ett märke som drabbats väldigt hårt av piratkopiering och i programmet så svarar man på frågan varför piratkopiering är ett problem, inte bara för företagen som blir kopierade utan även för oss konsumenter.

I programmet får vi lära oss att de som drabbas hårdas av kopieringen är de som tillverkar produkterna. Lönerna är ofta extremt låga och det finns stor risk för att utsättas för förbjudna farliga kemikalier. Kemikalerna är också något vi riskerar få i oss när vi använder produkterna och som inte det vore nog så bör man också ställa sig frågan om man verkligen vill stödja internationella kriminella nätverk?

Om man innehar en immateriell rättighet som varumärke, patent eller designskydd och misstänker att någon importerar varor olagligt kan man hos tullverket ansöka om ett ingripande. Mer information om vad det är hittar ni på tullverkets hemsida.

Burberry är också ett exempel på hur man genom att tänka nytt kan väcka liv i ett företag som slumrat in. Men också hur på överexponering och exponering i fel sammanhang kan skada ett märke och detta ämne (varumärkesbyggande) tas också upp i programmet.

Om ni av någon anledning inte vill lyssna på hela programmet så talar man om piratkopior efter ungefär 23.30 min och om varumärkesbyggande efter ungefär 7 min.  Rekommenderas varmt.

Länk till programmet hittar ni här.

/Lisa Sellgren, patentingenjör PRV

Kommentarer inaktiverade för Stil och piratkopior

Filed under varumärke

Kommentarer inaktiverade.