Skicklig rekrytering är avgörande för att bygga riktigt starka varumärken

Av Lars Carlén

Text: Lars Carlén som driver bloggen Larscarlen.com som handlar om karriärutveckling och HR.

Genom åren har jag haft förmånen att intervjua många härliga entreprenörer som byggt upp fina varumärken i diverse olika branscher. När vi har kommit in på frågan vad som är viktigt när entreprenörerna har byggt upp sina varumärken brukar nästan alltid personalen dyka upp som en avgörande förklaring till framgången.

Lars Carlén

Lars Carlén, gästbloggare på PRVbloggen
Foto: Bengt Nissar

Tar man en titt på varumärken som är lönsamma och expanderat snabbt är det ofta uppenbart att det inte är vilka som helst som jobbar för dessa varumärken. Här handlar det om personal som upplever jobbet som något betydligt mer än en sysselsättning för att dra in pengar för att kunna betala för bostad, mat och semesterresor då och då. Visst är en vettig lön vikig, det är en grundförutsättning när man är anställd, men det är banne mig inte en morot som är tillräcklig för att få människor att göra stordåd under sin arbetstid. Låt oss ta Apple som exempel. Många uppfattar Apple som något så väldigt mycket mer än ett varumärke bland andra. Många anställda och kunder till Apple har en närmast religiös relation till varumärket! Jag har en egen upplevelse av detta när jag för några år sedan skrev en tidningsartikel där jag hävdade att en viss dator från Apple var dyr utifrån vilken prestanda man fick. Inte långt efter att artikeln publicerats i tidningen hörde en läsare av sig och meddelade att det jag skrev om datorn från Apple var helt fel. Läsare tyckte helt enkelt att jag hade betett mig som någon som svurit i kyrkan. Under mina många år som frilansjournalist är det här ett av väldigt få tillfällen som en läsare har hört av sig med respons på det jag skrivit. Visst är det närmast en drömposition som Apple har som har kunder som försvarar varumärket på det sättet!

Äkta lust och stolthet bakom personalens arbetsglädje

För att en anställd ska kunna bli en framgångsrik ambassadör för ett varumärke krävs äkta heta känslor för varumärket. Oavsett om man är hög chef, butiksbiträde eller har någon annan roll måste man helt enkelt vara förälskad i det som varumärket står för, för att göra ett riktigt bra jobb. Åter till Apple, när jag besökt Apple Store har jag inte tvivlat en sekund på att säljarna där älskar Apple. Det gör jag inte heller när jag går in och handlar i Nespressos butiker.

Jag tycker att kommersiella företag borde lära sig av ideella organisationer vad gäller lust och stolthet. En ideell organisation engagerar man sig i just för att man tilltalas av de värderingar som styr organisationen och vad den uträttar. Visst tusan måste det vara en härlig känsla när man som medlem i en ideell organisation känner att man har varit med och gjort världen till en lite bättre plats!? Beroende på vilken slags ideell organisation det handlar om kan det man gjort ha varit att samla in pengar till svältande barn, hjälpt äldre personer att känna sig mindre ensamma, tagit hand om övergivna husdjur etc.

Hur kommersiellt ett varumärke än är håller det inte att det bara skulle finnas till för att tjäna pengar. Missförstå mig inte, att tjäna pengar och gå med vinst är en nödvändighet för ett kommersiellt varumärke, men det behövs ändå mer än så. Lite flummigt uttryckt så behöver varumärket även en själ, det behöver bry sig om sin omvärld för att uppfattas som en sympatisk företeelse man vill ha att göra med. Riktigt starka varumärken gör världen till en bättre plats att leva på.

Recept för rekrytering för att bygga ett starkt varumärke

Något enkelt kokboksrecept för hur man ska rekrytera till varumärket finns dessvärre inte. Men man kan komma långt genom att tänka på följande:

  • Detaljerna. Starka varumärken ger upphov till starkt positiva känslor. Ta som exempel helhetsupplevelsen man får som kund när man går in i Nespressobutiken. Du blir direkt trevlig välkomnad, butiken är fräsch och snygg, allt de säljer från kaffemaskinerna till alla tillbehör är extremt läckert designade. Det är även sådant som kassar, broschyrer och butiksinredning. Och låt oss inte glömma att kaffet smakar väldigt gott och att det finns många olika kaffesorter att välja mellan. Och maskinerna är enkla att använda. När Nestlé bestämde sig för att bli en storspelare på espressomarknaden lämnades inga detaljer åt slumpen.
  • Service, service och åter service. Längst in i Nespressobutiken blir man helt gratis bjuden på en valfri kopp gott kaffe. Jag blev alldeles paff första gången jag var där och frågade vad det kostade och fick veta att det inte kostade något alls.
  • Värderingarna. Varumärken med unkna värderingar lever väldigt farligt. Här gäller det för varumärken att vara lyhörda och anpassa sig efter allt hårdare krav. Jag håller fast vid Nespresso som exempel. Nespresso fick förut en hel del kritik för att inte vara miljövänligt på grund av sina kapslar. Varumärket tog till sig kritiken och har nu återvinning av kapslarna. Att jobba aktivt med värderingar handlar inte om att ett varumärke aldrig får göra fel, för alla varumärken gör fel, utan om att rätta till felen varumärket gör. Vissa varumärken lyckas till och med att få allmänheten att få upp ögonen för allvarliga problem, ett exempel är Body Shop som ihärdigt varit emot djurförsök, ett annat exempel är Benetton med sina tydligt antirasistiska reklamkampanjer. För var dag som går blir det allt viktigare för varumärken att vara miljövänliga, mångkulturella och ha en bra ålders- och könsmix både bland anställda och i styrelsen.
  • Kul. Sist men inte minst, varumärken som det är kul och utvecklande att jobba för har lättare att anställa rätt sorts personer.

Text: Lars Carlén som driver bloggen Larscarlen.com som handlar om karriärutveckling och HR.

Relaterad information

Vad är immateriella tillgångar och hur mycket är det värt?
Det kan till exempel handla om mycket motiverade medarbetare som trivs på jobbet och mycket nöjda och lojala kunder som gärna rekommenderar företaget.

Om Varumärke på prv.se

2 kommentarer

Filed under varumärke

2 responses to “Skicklig rekrytering är avgörande för att bygga riktigt starka varumärken

  1. Pingback: Varumärket och rekrytering | Lars Carlén

  2. Du berör ett mycket viktigt ämne som MÄNGDER med företag tycks ha glömt bort. Att bygga ett varumärke tar enormt lång tid och har stor betydelse när både eftertraktade kandidater väljer arbetsgivare och när företag väljer leverantör. Bra inlägg