Vårens glassnyheter registrerade

Säsongen är här då alltifrån riksdraken till lokalblaskan viker hela sidor åt stora glasstestet. Och självklart bjuder även denna sommar sina svala nykomlingar. PRVbloggen tar på dumstruten och synar glassjättarnas varumärkesarbete.  

Låt mig först säga: jag gillar glass. Jag gillar faktiskt så mycket glass att jag till sist fick sluta. Jag blev resistent. Eller, ja, tjock. Men jag vill på intet sätt strössla smolk i glassbägaren för den som vill njuta detta sommarens tillbehör.

På sidan 12 i Metro förrförra torsdagen var det så dags igen. Sexton säsongsnya glassar av olika fabrikat och form. En panel av unga entusiaster slickade sig igenom årets nyheter. Eller, ja, mest nygamla varianter faktiskt. Man känner ju igen namnen i flera fall.

Varumärkesutvidgning – eller brand extension – verkar följa två trender på glassmarknaden: flera utvik av samma koncept (Magnum i alla möjliga smaker) eller varumärken från godis pressade i glassformat (Dajm och Dumle i strut, eller Maraboupinnen – där en klassisk Puckstång fått kläder av mjölkchoklad)

Metoden att klä vaniljpinnar och strutar med överdrag från kända godisar – alternativt blanda godiset i glassen – blir lite som Tina Nordströms matlagning; om man bara blandar ihop goda saker är det ju inte så konstigt om det blir gott. Eller till och med jättegott. Genom att mixa så här kan man ju i praktiken skapa hur många nya glassar som helst. Och vi mumsar i oss.

Det finns olika uppfattningar om varumärkesutvidgning. En del hävdar att ett alltför expansivt användande av ett varunamn förvirrar konsumenten. Vad är egentligen originalprodukten?  Mats Rönne och Micco Grönholm skriver initierat och lättsamt om det här på Miccos blogg The Brand-Man.

Många glassar blir det

Frågan är hur många nya glassorter man skulle kunna ta fram utifrån befintliga varumärken? För att få en uppfattning om det behöver vi veta hur många glassar och godisar som redan finns registrerade. Jag frågar Camilla Ström, varumärkeshandläggare på PRV och bloggare:

Camilla, finns det varumärkesklasser för glass? Hur klassar man i så fall?

Klassningssystemet vi använder för varumärken heter Niceklassificering. Glass hör till klass 30. Det ingår ju flera andra varor i klass 30, så det är viktigt att man anger att det är just glass man vill skydda varumärket för. Man gör däremot skillnad på om du tillverkar din egen glass (klass 30: glass) eller återförsäljer andra tillverkares glass (klass 35: återförsäljning av glass).

Kan du säga något om det totala antalet registrerade varumärken för glass?

Det finns nära 63 000 registreringar på varumärken i klass 30, vilket gör det smått omöjligt att kontrollera vilka av dessa som är registrerade för just glass. Systemet tillåter inte den typen av precisa sökningar. Men jag kollade lite snabbt på två av de bolagen som ligger bakom några av de mest kända glassorterna. De har tillsammans cirka 100 registrerade varumärken för rena glassorter.

Hur många nyregistreringar av glassar sker årligen?

Under förra året kom det in 99 nationella nyansökningar avseende klass 30. Av dessa var cirka fem märken rena glassmärken. Glass finns även med i flera andra ansökningar, men det är oklart om märkena avser rena glassmärken.

Om man  tittar också på godissorter – som ju alltså mycket väl skulle kunna uppträda i glasstappning – hur ser det ut då?

Godis hör också till klass 30. Man kan klassa det som godis, godsaker, konfektyrer eller dylikt. Men precis som med glass är det svårt att säga hur många varumärken som finns registrerade som rena godismärken.

Jag sökte på fyra av de större bolagen som tillverkar godis och fick fram att de tillsammans har drygt 730 registrerade godismärken. Sedan kan man visserligen diskutera vad som räknas som godis eller inte. I de här registreringarna finns allt från halspastiller till chokladkakor/-kex.

Har du någon egen favoritglass Camilla?

Min eviga favorit är GB Sandwich. Främst originalet, men jag har gillat varianterna med andra smaker på kexet också.

Tack Camilla!

Trots svårigheten att säga exakt får vi en ganska god uppfattning om antalet möjliga kombinationer att lansera bara genom befintliga varumärken. Camilla har på bara sex företag fått ihop bortåt tusen varumärken för glass och godis.

Till detta kan vi utifrån varje varumärke plocka bland trädgårdens alla frukter, skogens alla bär, djungelns alla nötter, och så vidare. Sedan är det inte alla smaker som passar ihop, men vi har nog ännu många varianter att vänta. Glasstillverkarna är helt klart mycket framgångsrika i varumärkesarbetet.

Vilken glass var godast då, enligt Metros test? ”Maxibon” från Triumf! Vaniljglass, hasselnötter och chokladbitar mellan två kakaokex och kakaoöverdrag. Låter snarlik GB Sandwich, en gammal bekant också till mig. Men jag är ju som sagt resistent.

Stefan Hultquist, enhetschef PRV

Läs mer om varumärkesutvidgning!

Kommentarer inaktiverade för Vårens glassnyheter registrerade

Filed under varumärke

Kommentarer inaktiverade.