Varumärkesmarkerande vita linjer på grått papper

whitelines

Whitelines vände upp och ner på branschen när de lanserade sitt revolutionerande skrivpapper för ett par år sedan. Istället för mörka stödlinjer på vit bakgrund har Whitelines papper en ljusgrå ton och linjerna är vita. Det här gör att stödlinjerna inte stör anteckningar.

Skrivpapperet finns i många former – linjerat, rutat, perspektivpapper, prickat och en egenutvecklad variant som kallas Verizontal och har oregelbundna linjer både horisontellt och vertikalt. De har också speciella block för app-utvecklare där skrivytan ser ut som en telefon eller skrivplatta.

Whitelines arbetar medvetet för att deras varumärke ska utstråla nytänkande och självförtroende, de vill inte bara göra skrivpapper utan också förändra en hel bransch och hur människor använder papper och penna. De vill själva äga initiativet till all förändring och vara de som avgör hur deras varumärke ska uppfattas, konkurrenterna ska inte få den möjligheten. Förändring kräver kommunikation och kommunikation kostar. I slutändan handlar förändring alltså om pengar.

– Är du oskyddad bestämmer omvärlden hur du måste förändra dig, säger Olof Hansson, grundaren.

Därför har företaget valt att skydda sina viktigaste kännetecken med varumärkesskydd. Olof menar att det är svårt att hålla kunder lojala.

– Man måste ständigt påminna dem om varför de ska köpa ens produkter. Då vill man inte att konkurrenterna ska kunna styra över vilka förändringar man behöver göra, det vill man bestämma över själv, avslutar Olof Hansson.

Att tänka på innan du ansöker om skydd för ditt varumärke

Hur ska du använda varumärket?
När du ansöker om varumärkesskydd behöver du ange vilka varor och tjänster du kommer att använda varumärket på eller inom. På så sätt kan varumärken som heter samma sak samexistera utan att inkräkta på varandra. Ett exempel på detta är ordet Always som är ett känt varumärke för både bindor och choklad med två olika innehavare.

Är ditt varumärke unikt?
Gör en sökning i olika databaser, exempelvis Svensk varumärkesdatabas som innehåller alla svenska registrerade varumärken och TMview.eu med registrerade varumärken från Europa. Varumärket får inte bestå av enbart ett ord som är beskrivande för dina varor och tjänster. Alla som exempelvis säljer kaffe måste ha rätt att använda ord som ”mörkrostat” och ”bryggmalet” i sin marknadsföring. Ett varumärke kan till exempel bestå av en logotyp, ett ord, en ljudslinga eller en färg. Tänk på att det kan finnas flera skyddsvärda objekt i ditt företag.

Ska varumärket vara i färg eller svart-vit?
En svart-vit logotyp innefattar alla färger, en färglogotyp gäller för den eller de färger du ansökt om.

/Stina Lilja, PR-ansvarig på PRV

Kommentarer inaktiverade för Varumärkesmarkerande vita linjer på grått papper

Filed under design, immaterialrätt, patent, varumärke

Kommentarer inaktiverade.