Varumärken betingar miljardbelopp

Strax innan månadens lönebesked damp ner i brevlådan förra veckan publicerade Svenska Dagbladet en 10-i-topp lista på långt högre belopp än det som fanns att läsa, åtminstone i mitt besked. Det handlar om världens mest värdefulla varumärken.

Apple rankas som världens mest värdefulla varumärke följt av Google och IBM (enligt WPP:s och Milliward Browns årliga ranking som presenteras av SvD). Alla varumärken som ligger på 10-i-topp-placeringar har med råge passerat 50 miljarder dollar. De svenska varumärken som kvalar in på topp-100 är H&M och IKEA och de värderas båda till drygt 12 miljarder dollar. Tänk om man hade en sådan tillgång att sälja, det skulle kunna bli många semesterresor till solstolar och paraplydrinkar tänker jag.

Men är det då så enkelt som att man kommer på ett snyggt begrepp, registrerar det som varumärke och sedan kan räkna med att det tickar upp till miljardbelopp så småningom? Nej självklart är det inte så. Allt börjar såklart i det lilla, men sedan ligger mycket arbete bakom att bygga värde kring varumärket, som utgörs av så mycket mer än den där registreringen.

Varumärke och varumärke

I det engelska språket finns två begrepp där vi i svenska använder varumärke; trademark och brand.

Trademark kan man jämföra med själva det registrerade (eller oregistrerade) varumärket, det som kan återges grafiskt. Det kan till exempel kan bestå av ett ord, en figur, bokstäver, siffror, en slogan eller kombinationer av dessa.

Brand kan man säga är det som vi som kunder uppfattar eller förknippar varumärket (alltså figuren, bokstäverna, siffrorna, sloganen etc) med när vi ser eller hör talas om det. Det är det som varumärket är laddat med, och som det ofta ligger mycket och konsekvent arbete bakom för att skapa.

Registreringen är alltså en bra utgångspunkt för att säkerställa att det är jag och ingen annan som får bestämma vad och hur varumärket ska användas och vad det ska laddas med.

Vad är varumärket värt?

Men hur gör man då för att veta vad ens varumärke är värt? För att veta om det har tickat upp i miljardklassen? Tyvärr har inte vi på PRV någon beräkningsmodell för att räkna ut värdet av varumärket. Vi är experter på registeringsdelen (jfr Trademark) och hjälper gärna till med frågor om hur och vad man kan registrera och vad som kan vara viktigt att tänka på. Värdet (jfr brand) handlar om så många delar i företaget och sträcker sig långt utanför att ta fram bra och snygga ord, slogans och loggor. I slutändan handlar det om en värdering, som kanske görs först den dag man står i begrepp att sälja sitt varumärke eller hela bolaget.

Antagligen är det inte den där värderingen av varumärket som är det intressanta i det dagliga arbetet. Det intressanta är ju vad de man vill nå – kunderna – förknippar varumärket med. Att de förknippar det med just den kvalitet, den service, den prestige som du vill att de ska förknippa det med. I det arbetet är ju registreringen bara en liten, om än mycket viktigt, del.

Några små tips

”Varumärket är en av dina främsta tillgångar” är ett webbseminarium från den 26 april. Du kan titta på seminariet och få konkreta tips direkt över webben (sändningen streamas – ingen inloggning krävs).

Läs om hur andra har gjort för att bygga sina varumärken, till exempel PROSK8, Treehotel, Whitelines.

Behöver du mer fakta om varumärke och varumärkesregistrering så finns det bland annat i PRV-skolan.

Står du i begrepp att registrera ett varumärke? Följ guiden på prv.se.

Cecilia Fröderberg, projektledare PRV

Kommentarer inaktiverade för Varumärken betingar miljardbelopp

Filed under varumärke

Kommentarer inaktiverade.