Den rullar på sitt yttersta, Obamas Cadillac One – även kallad The Beast – rapporterar Metro. Du som vill bygga ny bil åt presidenten har mycket att tänka på. PRVbloggen guidar dig i klassystemen.
Nästa månad avgörs vem som får tillverka Barack Obamas nya bil. Den gamla är färdig för skroten. Nu skvallrar statistiken att PRVbloggens transatlantiska läsekrets inte är jättestor – och jag utgår från att upphandlingen är en rent amerikansk angelägenhet – men för intresserade flaggviftare kommer här ett utvik av patentklasserna för de mest vitala delarna i det tillkommande bygget.
Bloggredaktionens bildoktor – patentingenjör Niels Rasmussen – berättar att de skottsäkra rutorna klassas på F41H 5/0407, medan däcken – lika skottsäkra – hör hemma på B60C 19/12. Vidare ska en bil av den här säkerhetsklassen klara en biokemisk attack. Teknik för det ligger under F41H 7/03. Karossen, armerad av stål, aluminium, titan och keramik hittar vi på klassen F41H 5/0421.
Till utrustningspaketet hör satellittelefon (H04B7/185), wi-fi (H04W 84/12), mörkerseende linser (G02B 27/00), diverse vapen (F41C) samt en tårgaskanon (F41H9/04).
Då var det bara att börja bygga. Nej, vänta, vi måste ha ett fäste på bilen först – B60R 11/00 – för en extra flagga. Den svenska, alltså.
Stefan Hultquist, enhetschef och utbildare PRV
Fotnot: USA:s president Barack Obama kommer till Sverige på officiellt besök 4 september. En del av samtalen förväntas handla om ny teknik, energi och miljö.
Tack till Erik Dahlblom, Erik Lundell, Anders Edlund, Lars Jakobsson samt Anders Bruun för relevant klassinformation!
Bloggredaktionen gläder sig åt att även DN uppmärksammar Obamas bil.