Användarvänlighet, förutsägbarhet och kvalitet under IP-day

Igår deltog jag på IP-Day. Kul att ha OHIMs president med följe samt ett 50-tal intressenter i Storrummet hos oss på PRV!

Mr. Campinos själv var betydligt yngre än jag föreställt mig. Vet inte varför jag förväntat mig en torr, gråhårig farbror med knackig engelska..? Det visade sig i alla fall vara helt fel. Han var relativt ung, engelskan var klart godkänd och han hade humor. Under den avslutande frågestunden ifrågasatte han att vi i Sverige upprätthåller en praxis från 1958, gällande svartvita figurer, och sa att den ju är samtida med Charles de Gaulle i Frankrike… Innan dess hade han dock hyllat oss genom att säga att vi i många avseenden är modernare än OHIM, trots att vi är äldre.

Annars då? Jo, vi fick en genomgång i var både OHIM och PRV har varit, var vi är nu och vart vi är på väg. Orden användarvänlighet, förutsägbarhet och kvalitet dök upp igen och igen. Nya verktyg, databaser och projekt demonstrerades. Intrycket jag fick var att många av dessa var ny vetskap för publiken medan några redan används flitigt.

Under frågestunden kom givetvis frågor om E-filingverktygen – och om hur klassning sker i dessa. OHIM berättade att de gärna vill att kunderna använder den nya strukturen för klassning (Taxonomin), för att ”strömlinjeforma” processen och öka förutsägbarheten, men att de inte vill göra det obligatoriskt. Magnus Ahlgren, juristchef på PRV, berättade att vi jobbar på att ansluta oss till det e-filingverktyg som OHIM har. Detta innebär att nuvarande verktyg kommer att ersättas, förhoppningsvis inom sex månader.

En annan aktuell fråga från publiken rörde 3D-återgivning i designregistret. Detta är något som OHIM bevakar noga men det är inte något konkret på gång.

Ett projekt om IP-medvetenhet i Europa och jämförelser i hur IP-intensiva företag bidrar till BNP jämfört med företag i allmänhet togs emot med intresse. Undersökningen ska redovisas i oktober och det kommer att finnas möjlighet att se resultat även på nationell nivå.

De jag pratade med på den efterföljande mingellunchen, både kunder, OHIM och PRV, verkade vara nöjda med dagen.

Slutligen: President Campinos var väldigt intresserad av vad användarna har att säga. ”Get us a phonenumber to call” som han uttryckte sig. Jag vet att vår Generaldirektör Susanne Ås Sivborg har samma inställning gällande PRV. Ett sätt att föra fram synpunkter, både till oss på PRV och via oss till OHIM är att använda sig av PRV:s kundansvariga på vår Försäljningsenhet.

Hoppas vi hörs!
Anna Rapp, försäljningschef på PRV

Kommentarer inaktiverade för Användarvänlighet, förutsägbarhet och kvalitet under IP-day

Filed under varumärke

Kommentarer inaktiverade.