Smart ID-koll på pekskärmar banar väg för IT-entreprenör

Jag har fått möjlighet att intervjua en av Sveriges drivna IT-entreprenörer Jakob Gottlieb som har gjort ett internationellt genombrott med sin lösning för robusta pekskärmar i stål med företaget ID24.

Kan du beskriva din idé?

Vi tillverkar robusta pekskärmar av stål i Uppsala och utvecklar egen mjukvara för olika ändamål. Vi har specialiserat oss på mindre pekskärmar runt 10″ – 15″ och säljer helhetslösningar till konferensrum, detaljhandel med mera. Vår hård- och mjukvara leder oftast till att effektivisera processer och resurser på större företag. Globala företag får mindre problem med outnyttjade konferensrum, kassapersonal i detaljhandel får mer tid till annat när kunden vid kassadisken får en egen skärm att interagera med.

Hur har du skyddat din idé?

Våra lösningar marknadsförs under varumärket ID24. ID24 är ett ordmärke registrerat för Europa i OHIM*. Tanken är att pekskärmsanvändarna enkelt ska kunna identifiera sig med de ID-kort de bär med sig 24 timmar om dygnet – så som ett körkort, passerkort eller efternamn och postnummer. Det vill säga på det sätt som vår kund vill tillåta sina kunder och brukare att identifiera sig för att komma åt sina användarkonto med mera.

Har du övervägt att patentera din idé?

Det är framförallt vårt kunderbjudande mot detaljhandeln som har utvecklats och blivit unikt de senaste fyra åren. Vi växer fort och får hela tiden många nya detaljhandelskunder vilket gör att vi också utvecklar nya lösningar. Vi har identifierat fyra innovationer inom vår lösning för detaljhandel som vi har gått vidare med och sökt patent för. På resans gång har vi lärt oss att patentansökningsprocessen är något som är tidskrävande och kräver investering samt tålamod.

Vilka övriga immateriella tillgångar har företaget, i bred bemärkelse?

Eftersom vi erbjuder en ganska unik lösning där vi både tillverkar hårdvara och utvecklar egen mjukvara för olika ändamål så sitter vi på mycket know-how. Vi är nöjda med att vårt varumärke är registrerat för Europa och att vi lyckades förvärva domänen www.id24.com. Våra pekskärmar innehar också ett designskydd de första tre åren som inte behöver registreras. Våra fyra pågående patentansökningar är också viktiga i vårt arbete att skydda vår lösning. I detta sammanhang passar jag gärna på att tipsa om mitt arbete från juridikstudierna som blev publicerat 2011 tillsammans med byrån Groth & Co. Jag kan varmt rekommendera boken till den som vill ha översiktlig läsning på området: Riskerna med varumärken, produkter och reklam (av Jakob Gottlieb, Mats Lundberg, Anette Henrysson).

Var befinner du dig om 5 år?

Vi har funnits i fem år redan – och sannolikheten är stor att vi finns kvar om 5 år till. Företaget har haft god likviditet de senaste två åren och vi har vår lösning installerad i över 20 länder inklusive Ryssland, Turkiet, Sydafrika och USA. Nu är utmaningen att bygga en organisation som våra kunder kommer att trivas med och som kommer att kunna förvalta vårt försprång på marknaden på bästa sätt.

Vad driver dig som entreprenör?

Ehmm…gener säger min syster. Man föds nog till att vara entreprenör, tror jag. Envishet och ett intresse att förverkliga mina idéer, driver mig. Vår vision är att vara med och förändra detaljhandeln, så det finns fortfarande mycket att göra. Det gäller att vara uthållig och envis.

Vilka av alla dina priser och utmärkelser är du mest stolt över?

I år har vi för första gången uppmärksammats på scen, dels i Asien där vi kammade hem tre priser under Asian Retail Awards, dels Best Customer Experience i Tyskland för vår användarvänlighet för slutanvändare av våra pekskärmar och mjukvara. Tidigare år har vi nominerats på olika galor. Idag har vi tiotusentals användare av våra lösningar och vi kan mäta och förfina varje steg i alla pekskärmsinstallationer. Vi kommer att fortsätta förbättra för våra användare som finns i över 20 länder.

Stort tack till Jakob Gottlieb, Director Business Development hos ID24, för intervjun och ett spännande samtal! Nu kastar jag mig över Jakobs bok och så vill jag passa på att tipsa alla läsare om vårt webbsända seminarium den 18 oktober: värdering av IP-tillgångar i små och medelstora företag, där IP-frågor dryftas ur ett affärsstrategiskt perspektiv.

/Anna Engquist, webbansvarig på PRV

* ur Svensk Varumärkesdatabas:
Varumärke: ID24
Innehavare: Gottlieb
Klasser: 9, 35, 42
Registrerad: 2010-12-15
Registreringsnr: 009083221
Prioritet: 2009-11-12 Sverige 2009/08904
Typ: Community Trademark

2 kommentarer

Filed under immaterialrätt

2 responses to “Smart ID-koll på pekskärmar banar väg för IT-entreprenör

  1. Även om vårt företag Kapea jobbar med en hel del stora företag, så brinner jag nog lite extra för start-ups med coola idéer och produkter. ID24 verkar vara ett sådant företag. En snabb titt på deras hemsida indikerar att man har ett genomtänkt koncept. Extra kul att man även investerat i immaterialrätt (IP). IP, och då framförallt patent, är inte nödvändigtvis det viktigaste för att alla företag och branscher. HM, till exempel, jobbar stenhårt med varumärket och branding (IP), och har full koll på bomullspriserna i världen, men patent bryr man sig nog inte så mycket om. Ett företag som ID24 däremot, med en teknisk lösning i form av hårdvara, mjukvara och system, har mycket att vinna på att ha en patentstrategi. Förutom de klassiska skälen som att ha en patentportfölj för licensiering och korslicensiering (jodå, man kommer säker få besök av konkurrenter när företaget växer), så befinner man sig på en marknad (skärmar och mjukvara för e-handel) där man kan sälja bra patent till höga priser. Alltså, det kan visa sig att kostnaden för dessa patent, även om den känns betydande idag, är liten jämfört med den framtida vinsten!

    Per Wendin
    Kapea AB

    • Rolf Boström

      Egna möjligheten bygga språkbygga efter eget val, stöter på problem.
      Ändå är möjligheten tillgänglig för skrivkunnig elev.
      Avsikten är ideell.