Hopp, affärsstrategier och immaterialrätt

Hope is not a business strateg– hopp är ingen affärsstrategi – står det på väggen bakom mig när en man kommer fram och säger: ”Nej hopp är ingen affärsstrategi, men utan hopp blir det inget företag alls.”

Så inleds en av alla intressanta diskussioner i PRV:s monter under mässan Eget Företag:s första dag. Diskussionen glider vidare till initierade frågor. Vad behöver han tänka på, nu när han vill registrera ett varumärke som ett led i att förbättra sitt företags konkurrenskraft?

Och människor med hopp, och åtminstone början till en affärsstrategi är det gott om på mässan. Typerna av varor, tjänster och företag verkar variera i det oändliga. Frågorna kring hur man kan använda immaterialrätt: varumärke, design, upphovsrätt och patent, för att stärka sin affärsidé likaså. Jag och mina kollegor i montern svarar på frågor. Vi guidar runt på prv.se till databaser där man kan kolla upp om varumärket man tänkt registrera är unikt, vilka varumärken som redan finns registrerade för skor eller om det man tänkt utveckla redan är utvecklat sedan tidigare. Vi pekar också på de många andra aktörer som finns på plats, myndigheter och organisationer, som alla bär på en pusselbit från hopp till affärsstrategi.

Och nu när jag sitter här med benen i högläge efter en dag på mässgolvet känner jag mig mycket hoppfull. Det finns många företagare som jobbar hårt för att skapa det där som är så viktigt för vår framtid: företag med arbetstillfällen, som skapar tillväxt och där morgondagens innovationer föds.

I PRV:s monter på Eget Företag

Imorgon klockan 10 är vi på plats på mässan igen, roligt om du vill titta förbi hos Alia, Anita, Heidi, Lena och mig.

Cecilia Fröderberg, projektledare PRV

Behöver du hjälp att identifiera ditt företags immateriella tillgångar? Gör företagstestet på PRV för företagare. Där får du också tips på hur du kan hantera dem för ökad lönsamhet.

Kommentarer inaktiverade för Hopp, affärsstrategier och immaterialrätt

Filed under immaterialrätt

Kommentarer inaktiverade.