Innovationsrådgivning i tidiga skeden

Jag har fått möjlighet att prata lite med innovationsrådgivare Janne ”Lunkan” Lundqvist om hans arbete på Start-Up Stockholm som hjälper företag i Stockholms län. Under 2013 gav man 1200 helt kostnadsfria innovationsrådgivningar till innovatörer och företag i tidiga skeden.

Vad kännetecknar innovationsrådgivning i tidiga skeden?
– Jag skulle vilja säga att det är då man kommer till oss som ”första instans”. De jag träffar har förstås en skiftande bakgrund, med olika förutsättningar, och man får då hjälp med att komma vidare från den nivå man befinner sig. Man kan just behöva detta möte för att få en genomgång av sin innovation och de möjligheter vi kan erbjuda.

Vad kan du som innovationsrådgivare hjälpa till med?
– Vi hjälper till med att ”läsa kartan”. Det finns så stora möjligheter, men det kan vara svårt för en innovatör att ha koll på allt. Vi innovationsrådgivare har en bred bakgrund, med ett stort nätverk, vilket är en ovärderlig tillgång som innovationsrådgivare. Vid det första mötet, så diskuteras innovationen, innovatörens bakgrund och nätverk. Innovatören får därefter som ”hemläxa” att fylla i en innovationsplan (finns på vår hemsida). Därefter är normalt nästa steg en ”nyhetsgranskning”, och där anlitar vi ett företag på Sri Lanka som heter Athandz som startades 2003 av de svenska entreprenörerna Fredrik Härén och Teo Härén. Innovatören får skriva en text på engelska på max 2000 tecken, som vi vidarebefordrar till Athandz, som då normalt inom 72 timmar återkommer med en rapport på uppåt 20 sidor, som visar hur innovationen står sig i ett globalt perspektiv. Detta brukar ge en rejäl ”kickstart” till projektet och innovatören, som helt plötsligt ser sin innovation i ett globalt sammanhang. Vi har dessutom via ALMI Företagspartner fått medel att kunna göra ”förstudier”, då vi kan använda oss av expertis inom olika områden. Självklart experter inom patent, juridik, ekonomi, industridesign, men också inom tv-format, apputveckling, medicinsk expertis och barnprodukter. Med runt 300 leverantörer så har vi en bra grund att gå vidare ifrån.

Hur stor andel av din rådgivning uppskattar du handlar om immaterialrättsliga tillgångar?
– 100%! Vid innovationsrådgivningen tas alltid detta upp. Patent, design, varumärke, domäner, affärshemlighet med mera. Sedan är ju inte alltid allt tillämpligt i de enskilda fallen, men detta är något som självklart diskuteras.

Vill du dela med dig av någon särskilt spännande företagsresa du har varit med om som rådgivare?
– Det finns många genom åren, både tjänster och produkter men det som jag vill lyfta fram är Mobilio, en jämförelsesajt för mobiler och mobilabonnemang. Innovatören och entreprenören Alexander Pärleros träffade jag för första gången i mars 2010. Vi gjorde en nyhetsgranskning via Athandz och därefter fick Alexander träffa en affärsutvecklare inom mobilt. Alexander startade efter en tid Mobilio tillsammans med Schibsted och omsätter nu drygt 3 miljoner per månad, med en vinst på 700.000 – 800.000 kr per månad tillsammans med 25 anställda. Mobilio planerar att anställa ytterligare 2-3 personer per månad den närmaste tiden. Läs gärna denna artikel från Dagens Industri.

Tack Janne!

Anna Engquist, webbansvarig på PRV

1 kommentar

Filed under immaterialrätt

One response to “Innovationsrådgivning i tidiga skeden

  1. Man får hoppas att de som söker rådgivning i tidiga skeden också får tips att vända sig till befintliga uppfinnarföreningar där de kan träffa andra uppfinnare och få ta del av dessas erfarenheter. Många gånger är det väl inte heller innovatörer som söker hjälp utan uppfinnare i tidiga skeden som söker rådgivning och hjälp för att om möjligt kunna utveckla sina idéer/prototyper till att bli innovationer dvs att bli etablerade på marknaden. Dit är vägen ofta lång även om man kan förkorta den dels genom nya sätt att ta fram prototyper som med hjälp av 3D-skrivare, dels nya affärsmodeller som t ex Osterwalders ”BusinessModelGeneration” resp Ash Mayryas ”Running Lean” och som stimulerar till att så tidigt som möjligt testa en ”Minimum Viable Product” på potentiella kunder och därefter förfina utförandet inför slutlig marknadsintroduktion.