Choklad med kärlek till alla hjärtan

Ejes Chokladfabrik är det lilla familjeföretaget med egen tillverkning och butik. Deras grundläggande affärsstrategi är att erbjuda sina kunder en exklusiv kvalitet och bjuda på en service som är kärleksfull och personlig. Den lilla varma butiken med det vänliga bemötandet kan sägas vara deras signum.

Ejes Chokladfabrik

Ejes Chokladfabrik

Med hemliga recept och oerhört stort kunnande hos sina tillverkande medarbetare är de helt beroende av den kunskap och erfarenhet om chokladtillverkning som de har byggt upp genom åren. Ejes choklad är en känslig färskvara av yppersta sort och kvaliteten medger ingen felhantering eller okunskap. Att bygga upp kunskapen är en stor investering som man hållit inom familjen i över 90 år. Det är på denna kunskap och immateriella tillgång som företaget vilar. Samtal om praliner och geléhallon i sängkammaren är ämnen som flera generationer i familjen har fått leva med. Det handlar om företagets hemligheter som ska säkras och de över 100 hemliga pralinrecepten ligger förstås i säkert förvar i bankfack.

Ejes strategi är att göra allt själva. De använder inte återförsäljare, har inga partners och vill inte expandera. De vill ha örnkoll på alla delar i tillverkning och försäljning och de vet att choklad av denna kvalitet är en extrem färskvara som kräver särskild hantering. Med kvaliteten, smaken och de hälsofrämjande substanserna i choklad vill de inte schackra. De importerar råvaran från Belgien och använder sedan inga onödiga tillsatser och mellanhänder.

Kunder ska bli kungligt bemötta
Kunderna kan åka långt för sina pralinfavoriter och ett vänligt leende. I butiken blir alla kungligt bemötta. Närhet och omsorg om både kund och choklad är något av ledorden för den service man är så stolt över. Det personliga, varma och engagerade mötet med kunden är faktiskt något utöver det vanliga. Det låter sig inte beskrivas utan måste upplevas. Man kliver in i butiken, fyller näsborrarna med en paradisisk doft och får ögonkontakt direkt. Just detta behov av närhet och kontakt är något som Ejes ser har blivit allt viktigare för deras kunder. Man kan bara spekulera över vad stress och en kravfylld vardag gör för den ökade chokladkonsumtionen och behovet av mänskliga möten. Ejes är även kunglig hovleverantör, vilket ytterligare har stärkt deras varumärke genom åren som det bästa av det bästa. Diskretion och tystnadsplikt är förstås med som en viktig aspekt i all kundkontakt. Här avslöjas inga laster, vanor eller favoriter.

Chokladpraliner för alla hjärtans vänner

Chokladpraliner för alla hjärtans vänner

Varumärke – bättre sent än aldrig
För drygt ett år sedan valde man att ansöka om ett nationellt varumärkesskydd. Det var hög tid, kan tyckas. Tjugofyra timmar om dygnet i över nittio år har man ägnat sig åt att bygga sitt varumärke och sina starka kundrelationer utan ett egentligt skydd. En riskfylld situation och investering kan tyckas, och förklaringen ligger i att man i företaget har känt sig trygg i sin verksamhet och i sina starka kundrelationer. Själva varumärket och dess registrering har man inte funderat så mycket på tidigare.
[EJES, Nationellt varumärke, klass 30 och 35, reg nr 0515199]

” Vi var helt enkelt stolta över vårt familjeföretag och vår choklad och nöjde oss med det”, berättar Linda Ardebäck som är dotter i familjeföretaget. Frågan om varumärke blev först aktuell då andra försökte snylta på deras namn.  På senare tid har chokladkonkurrensen ökat och nya aktörer ploppat upp i takt med konsumtionen och varumärkesfrågan kom då i nytt ljus.

Domännamn – inte först här heller
Samma sak gäller domänadressen till Ejes hemsida. Inte heller här var man först på banan med att registrera sitt domännamn. Kortadressen ejes var redan upptagen av en semiseriös aktör som driver annonstrafik. Den rätta adressen till Ejes hemsida är www.ejeschoklad.se och den är man mycket nöjd med. Den är tydlig och bra och i kombination med en välutvecklad sökordsoptimering så hittar kunderna fram snabbt och lätt. ( Tidigare sa man alltid Ejes Chokladfabrik och det är först på senare år som den korta beteckningen Ejes har börjat användas.) I sammanhanget kan nämnas att Ejes ansökt om tvistlösning hos IIS angående domänen ejes, men fick avslag med motiveringen att många personer heter Eje i förnamn och kan åberopa samma rätt till domänen. Hemsidan med dess försäljning av praliner är en viktig extra service till stamkunder som flyttat och bor långt borta och många kunder använder denna möjlighet för att skicka chokladpresenter till nära och kära. Förut ringde man in och fick denna service ändå. Pralinerna presenteras nu på hemsidan och valmöjligheterna blir större för kunden.

I takt med tiden och en pågående generationsväxling inom företaget har man insett värdet av en personlig och nära kommunikation med kunderna via sociala medier. Facebook har visat sig vara en lämplig kanal för att snabbt nå ut med överraskande erbjudanden.

Tack Linda för intervjun!

Choklad med kärlek passar för veckans alla dagar. Jag skulle satsa på en ask som rider på hälsotrenden med mörk choklad rakt igenom, ingefära, blåbär, saltkrokant och pistage. Mums!
/Anna Engquist, webbansvarig på PRV

Gör vårt företagstest och förbättra dina affärer!

Kommentarer inaktiverade för Choklad med kärlek till alla hjärtan

Filed under varumärke

Kommentarer inaktiverade.