SkiStar – flera klasser för sig

SkiStar AB är ett är ett bolag som växer. Fem stora skidanläggningar i Sverige och Norge och börsintroducerat sedan 1994. Temperatur, snötillgång, helgdagarnas fördelning ur ledighetssynpunkt, skolornas förändrade policy kring skollov, valutakursen och räntorna påverkar bokningsläge och vinstmarginaler. Vintersäsongens skipass, boendeförmedling, skiduthyrning och på plats försäljning i egna butiker är den stora intäktskällan som kompletteras med sommarsemesterns ökade efterfrågan på cykling och vandring.

Tjockt med snö på granarna i Vemdalen.

Tjockt med snö på granarna i Vemdalen.

Engelsmän och ryssar är en relativt ny kundgrupp i de svenska och norska fjällen och våra nordiska skidorter ser ut att bli allt mer kända i omvärlden. För svenskar och norrmän är fjällsemestern mer självklar och en naturlig del av livet. Enligt siffror från SLAO (svenska liftanläggningars organisation) åker 2,1 miljoner svenskar utförsåkning varje år. SkiStars vision är att skapa minnesvärda vinterupplevelser som den ledande operatören av europeiska alpindestinationer. I en undersökning gjord av HUI Research 2013 uppger hela 90 procent av de tillfrågade barnfamiljerna att skidsemestern ger just minnen för livet.
– För många är fjällsemestern helig och något man sällan gör avkall på. En skidsemester tillsammans med familjen är förknippad med glädje och gemenskap och skapar gemensamma minnen som man kan leva länge på tillsammans, säger Linda Wasell PR-ansvarig SkiStar.

Varumärke i fokus
SkiStar har skyddat sina varumärken i många olika klasser hos den europeiska varumärkesmyndigheten OHIM (Office for Harmonization in the Internal Market). Det handlar om skidorterna Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil och den lilla Hammarbybacken mitt i Stockholm. Även SkiStar är registrerat som varumärke liksom den lilla snöflingan som följer med i logotyperna. Det är en omfattande samling varumärken som har registrerats för många olika klasser och som ska samexistera sida vid sida. Det räcker inte med att registrera i Europa, SkiStar har även registrerat varumärken i Norge, eftersom landet inte är med i EU.

SkiStar

Snöflingan är ett bildelement som skapar igenkänning för alla SkiStars anläggningar. Snöflingan är registrerad i tre olika färger.

När Åre ligger i Sverige, varför registrerar man då varumärket i Europa?
Strategin bakom SkiStars omfattande registrering av varumärken i Europa kan bero på flera olika saker. Eftersom SkiStar sannolikt vill attrahera besökare från hela Europa ligger det nära till hands att registrera med europeiskt gemenskapsvarumärke.
– Vi är en europeisk aktör med internationella gäster och därav har vi valt att skydda våra varumärken på europeisk basis, säger Linda Wasell. Vi vill skydda oss mot liknande produkter och tjänster på den marknaden vi arbetar på, det vill säga den europeiska. Vi har även SkiStar registrerat som ordvarumärke både i Sverige och via WIPO, fortsätter Linda.

Varumärkesklasser och komplexa tjänster
Skidsemester är ett komplext tjänsteerbjudande Att registrera sitt varumärke hos OHIM kostar idag 1650 euro, då ingår 3 klasser. SkiStar har registrerat sina varumärken i många olika klasser, t ex 25, 28, 35, 37, 39, 41, 42, 43 och dessa omfattar allt från huvudbonader, företagsadministration, transport, utbildning och utskänkning till kortvarigt boende med mera.
– Valet att registrera i flera olika klasser ligger helt i linje med det breda utbud av varor och tjänster som vi tillhandahåller, säger Linda.
Att åka på skidsemester omfattar onekligen ett komplext tjänsteerbjudande med många separata deltjänster och varor, vilka måste specificeras i särskilda klasser när man registrerar sitt varumärke. Det här med klassning kan vara svårt men är en grundläggande fråga när man vill registrera ett varumärke.
Klassa varor och tjänster

Ordmärke och figurmärke

Vemdalen

Vemdalen är ett registrerat figurmärke.

Ordmärken är till sin natur ett starkare skydd än ett figurmärke. Ett registrerat figurmärke ger skydd för det man ser, det vill säga figuren som kan bestå av namn, bild och typografiska element som i varumärket Vemdalen med blå text, rött streck och en snöflinga därtill. Flera av SkiStars varumärken är figurmärken. En återkommande detalj är snöflingan i olika utförande och stil.
Olika typer av varumärken

[ Observera: Varumärkesskydd gäller i 10 år från registreringen och kan sedan förlängas med 10 år i taget, hur länge som helst.]

/Anna Engquist, webbansvarig på PRV

Guide inför varumärkesansökan

Kommentarer inaktiverade för SkiStar – flera klasser för sig

Filed under varumärke

Kommentarer inaktiverade.