Leonore. Ett namn värdigt en prinsessa, bestick, frukt och ädelmetall

Leonore
Foto: Christopher O’Neill

En prinssessa föds och hennes namn tillkännages. På PRV märker vi det genom att varumärkesansökningar med prinsessanknytning ökar. Att göra affärer och bedriva näringsverksamhet med hjälp av kungliga namn är inget nytt, mönstret såg liknande ut i samband med prinsessan Estelles födelse.

När prinsessan Leonores namn tillkännagavs kom det tämligen omgående in två varumärkesansökningar till oss på PRV. En av ansökningarna ligger i klass 8 och 14 och inbegriper bland annat bestick och ädla metaller, den andra finner vi i klass 31 för färska frukter och bär. Det finns ett tydligt intresse av att varumärkesskydda en prinsessas namn och man kan undra varför kungahuset  valt att inte varumärkesskyddat namnet. Det är vanligt förekommande att offentliga personer gör det, två exempel är Zlatan och Lill-Babs.

För att reda ut varför man vill skydda sitt eget eller någon annans personnamn slår jag mig ner med Magnus Ahlgren som är juristchef på Design och varumärkesavdelningen på PRV.

Magnus, varför väljer man att skydda sitt eget personnamn?
– Det finns en lagstiftning om skydd för namn och bild i reklam, men den skyddar bara en viss, utpekad person. Även om förnamnet Leonore är ovanligt kan enbart förnamnet inte anses utpeka en viss person och därmed blir lagen inte tillämplig. Den som vill använda sitt namn i näringsverksamhet bör markera att namnet är, och ses, som ett varumärke. Det blir väldigt tydligt genom en registrering.

Varför väljer man att skaffa sig en ensamrätt till någon annans namn, exempelvis en nyfödd prinsessas?
– Krasst för att man vill tjäna pengar på det. Tilltalsnamn som exempelvis Leonore eller Estelle är fullt registrerbara då det endast är ett förnamn som inte syftar på en viss bestämd person. En varumärkesansökan med ordmärket ”Prinsessan Leonore” eller ”Leonore Lilian Maria Bernadotte” är däremot inte möjligt att registrera, för någon annan än prinsessan själv, vill säga.

Varför har hovet avstått från att söka varumärkesskydd tror du?
– Varumärkeslagen är inte i första hand en lag till skydd för personnamn, utan en lag som ger ensamrätt till användning av kännetecken i näringsverksamhet. Det är möjligt att hovet har förlitat sig på lagstiftningen om skydd för namn och bild i reklam då de inte har någon tanke på att bedriva näringsverksamhet med hjälp av prinsessan Leonores namn.

Stort tack för hjälpen Magnus!

Funderar du på att starta företag och registrera varumärke? Här kommer några tankar på vägen:

  • Hur ska du använda varumärket? När du ansöker om varumärkesskydd behöver du ange vilka varor och tjänster du kommer att använda varumärket på eller inom. På så sätt kan varumärken som heter samma sak samexistera utan att inkräkta på varandra. Ett exempel på detta är ordet Always som är ett känt varumärke för både bindor och choklad med två olika innehavare.
  • Är ditt varumärke unikt? Gör en sökning i olika databaser, exempelvis Svensk varumärkesdatabas som innehåller alla svenska registrerade varumärken och TMview.eu med registrerade varumärken från Europa.
  • Varumärket får inte bestå av enbart ett ord som är beskrivande för dina varor och tjänster. Alla som exempelvis säljer kaffe måste ha rätt att använda ord som ”mörkrostat” och ”bryggmalet” i sin marknadsföring.
  • Ett varumärke kan till exempel bestå av en logotyp, ett ord, en ljudslinga eller en färg. Tänk på att det kan finnas flera skyddsvärda objekt i ditt företag.
  • Ska varumärket vara i färg eller svart-vit? En svart-vit logotyp innefattar alla färger, en färglogotyp gäller för den eller de färger du ansökt om.

/Stina Lilja, Press- och PR-ansvarig på PRV

1 kommentar

Filed under immaterialrätt, varumärke

One response to “Leonore. Ett namn värdigt en prinsessa, bestick, frukt och ädelmetall

  1. Intressant Stina och Magnus! Och mycket matnyttigt.
    Twittraren David Sundin har förresten kommit fram till att namnet Leonore härstammar från namnet Lennienorman.