Immaterialrättsfrågor med designduon Edholm Ullenius

Edholm Ullenius

Edholm Ullenius

 

Designduon Edholm Ullenius började sin gemensamma bana på Beckmans reklamskola i Stockholm. Ett halvårs stipendium på Ikeas designavdelning satte startskottet för duons företagsidé och verksamhet.

Duon arbetar med ”surface design”, det vill säga design för alla slags ytor som till exempel, porslin, tyg, bokomslag, tapeter och där illustration är basen. Listan på ytor möjliga att illustrera kan göras lång. Edholm Ullenius verkar under ett registrerat varumärke. Duon tar fram all design i ett nära samarbete och arbetar för bästa möjliga resultat och ett gemensamt mål. All form är ett resultat av två personligheter och deras blandade talanger. ”Utåt gör vi allt i ett namn och inbördes arbetar vi prestigelöst”, berättar Sissi Edholm.

Med agenter, provision och tystnadsplikt
Edholm Ullenius arbetar via agenter för att nå ut till stora uppdragsgivare på den internationella marknaden. Deras uppdragsgivare är ofta stora reklambyråer som via sina ”art buyers” köper design via agenter. ”På den marknaden kan man som liten designer inte komma in, utan en skicklig agent som mellanhand. Relationen med våra agenter bygger på provision och ett ömsesidigt förtroende”, berättar Sissi. Agenten står för kundnätverket, förhandlingar, avtalsskrivning och kontrakt. ”Självklart läser vi noga alla avtal och är med i förhandlingarna och sätter våra villkor, men agenten står för den juridiska kompetensen”, förklarar Sissi. De ingångna avtalen ser olika ut för olika uppdrag. Det kan handla om olika avtal beroende på ägandeform, förnyelsekrav och den önskade tidsperioden. ”Vi har en agent för de västerländska marknaderna USA och Europa och en annan agent för Japan. Vår agent i Japan har stor kunskap om marknaden där och de spelregler och kulturella krav som finns i det japanska affärslivet”, berättar Sissi. De kulturella värderingarna som råder på en marknad är viktigt att agenten behärskar. ”Vi har arbetat själva mot Japan tidigare. Vårt sätt att tänka är så annorlunda och det gör affärsprocessen komplicerad. Det är så lätt att ofrivilligt trampa någon på tårna och därmed förstöra bra samarbeten”, menar Sissi. Relationen med agenterna är överlag mycket konfidentiell. ”Vi kommer överens om sekretess och signerar kontrakt om ömsesidig tystnadsplikt. Därutöver gäller förtroende”, berättar Sissi.

Stora uppdragsgivare skyddar sina produkter
Ikea har genom åren varit en stor uppdragsgivare för Edholm Ullenius. När de arbetar för en stor uppdragsgivare är det kunden som tar initiativ till att immaterialrättsligt skydda produkten. ”Det händer att vi blir kopierade och då sköter Ikea och deras jurister dessa fall och rättsprocesser”, säger Sissi. Kopiering har dock inte varit ett stort problem för Edholm Ullenius. I den retro-trend som råder är konstnärlig inspiration ganska vanligt förekommande. ”Som kreatör kan man bli smickrad av att någon inspireras, men självklart också ta skada av det. I de fall då vi inte har en stor uppdragsgivare i ryggen är vi noga med att skydda vår design redan från början”, säger Sissi.

Har du ett tips att ge ett nystartat företag?
”Var noga med att göra ordentliga offerter, fråga andra i samma eller liknande bransch om tips och råd. Skaffa en mentor som du ser upp till och som kan vägleda med sin erfarenhet”, råder Sissi.

Tack för intervjun!

Anna Engquist, webbansvarig på PRV

Lär dig mer om varumärke och andra immaterialrätter i PRV-skolan online.

Kommentarer inaktiverade för Immaterialrättsfrågor med designduon Edholm Ullenius

Filed under design

Kommentarer inaktiverade.