Immateriella rättigheter i en digital värld

Välkommen till höstens första webbsända seminarium den 4 september:
E-handel – immateriella rättigheter i en digital värld

Med oss på denna dag är företaget Fyndiq som har hittat en lösning på att driva trafik till sin webbplats. PRVbloggen har fått tillfälle att byta några ord med Dinesh Nayar, medgrundare och VD för Fyndiq:

Vem är du?
– Jag heter Dinesh Nayar är 34 år gammal och är medgrundare och VD för Fyndiq. Kommer från Stockholm och är utbildad på Kungliga svenska balettskolan och har arbetet med Cullbergbaletten. Jag lärde känna de övriga Fyndiq-grundarna 2009 och det var samma år som vi startade igång vårt bolag.

Vad är Fyndiq?
– Fyndiq är en marknadsplats på nätet som erbjuder mer än 170 000 produkter till fyndsugna konsumenter. Samtidigt är vi en merförsäljningskanal för e-handlare som enkelt vill öka sin försäljning eller avyttra produkter som rör sig långsamt. Över en halv miljon svenskar har handlat på Fyndiq sedan starten och resan för att bygga ”the one stop bargain shop” runt om i världen har bara börjat. Fyndiq etablerades på marknaden 2010 och har sedan dess haft en väldigt stark tillväxt. I dag är vi ett av Europas mest snabbväxande teknikbolag. Vi är ett entreprenörsdrivet start-up med ett stort engagemang och högt uppsatta mål för framtiden. Under 2014 fortsätter vi att hålla samma starka tillväxt med siktet på är att bli störst i Sverige och ta Fyndiq ut på den internationella marknaden. Idag är vi runt 60 ambitiösa och stolta Fyndianer.

Hur bygger ni ert varumärke mot handlarna/butikerna?
– Genom att leverera försäljning till dem. Fyndiq är en merförsäljningskanal för alla typer av handlare och butiker. När vi levererar orders till dem ser de att Fyndiq är en bra säljkanal och då utökar de sitt sortiment hos oss. Utöver detta har vi byggt upp en stark närvaro genom att finnas med som talare och/eller sponsor på olika typer av e-handelsevent i Sverige.

Hur bygger ni ert varumärke mot slutkonsumenterna?
– Genom all typ av marknadsföring. Både on- och offline. Vi sköter allt marknadsföringsarbete in-house och det är onlinekanalerna som vi använder oss av främst och ”kryddar upp” med offline som till exempel radio- och tv-annonsering.

Hur har Fyndiq utvecklats om två år?
– Vi arbetar hårt för att bli en av de största siterna i Sverige då vi som marknadsplats med ett tydligt fyndfokus har något för alla. Vi kommer även att finnas på fler marknader än Sverige om två år.

Hur ser konkurrensen ut idag? Vad är unikt med Fyndiq?
– Vi ser ingen direkt konkurrent till Fyndiq idag. Man kan säga att vi konkurrerar med alla typer av marknadsplatser/varuhus (digitala och fysiska) som Amazon eller Gekås i Ullared men vi är ensamma om den position vi har inom vår nisch.

Immaterialrätt i en digital värld. Ser du särskilda utmaningar här?
– Den digitala världen är fortfarande väldigt ung och det finns mycket som inte är reglerat än vilket gör att det inte finns mycket att luta sig mot. Den digitala världen utvecklar sig också snabbare än den fysiska vilket gör att regler, lagstiftning, rutiner etc. som fungerar väl i den fysiska världen inte fungerar online och heller inte hänger med i den takt som de borde.

Tack för samtalet!
Vi ses på webbseminariet den 4 september: E-handel – immateriella rättigheter i en digital värld
(Alla PRVbloggens läsare hälsas välkomna.)

/Anna Engquist, webbansvarig på PRV

 

1 kommentar

Filed under immaterialrätt

One response to “Immateriella rättigheter i en digital värld

  1. Mera innovation – ett seminarietips – 4 september kl 11.30-13.30
    Har du inte fått nog och vill fördjupa dig mer kring innovation så tipsar vi här om Hello Innovation med seminarietemat ”Så skapas framtidens innovativa jobb”.
    När? 4 september kl 11.30-13.30
    Var? online
    http://www.munktellsciencepark.se/aktuellt/event/hello-innovation-49-sa-skapas-framtidens-innovativa-jobb/