Yes, varumärken kan

Diskmedlet Yes har nyligen korats till Sveriges starkaste varumärke alla kategorier vid en flott prisceremoni på Kungsholmen i Stockholm. Min egen favorit Pölsemannen tycks tyvärr inte ens ha nått finalrundan i sin egen kategori.

Undersökningen Nationell Företagsimage genomförs årligen sedan år 2002 för att sondera svenska konsumenters inställning till varumärken. I år har undersökningen genomförts av Evimetrix som tillsammans med XperienceGroup utdelade utmärkelsen Evimetrix Swedish Brand Award. Segrarna har utsetts genom att utvalda konsumenter över 18 år i Sverige har fått ange sin inställning till drygt 500 varumärken inom 33 branscher och kategorier.

Ja, hatten av för en ny framgång. Yes har snott titeln flera gånger tidigare. I över 50 år har det funnits i Sverige och är för många synonymt med handdiskmedel. Epitetet ”räcker längre” är ju liksom inarbetat i folksjälen, se t.ex. denna reklamfilm. Procter & Gamble som äger varumärket kunde nog fira lite extra eftersom man även knep förstaplatsen i kategorin dagligvaror med Gillette.

Slutligen kan jag konstatera att PRV tyvärr inte nådde hela vägen. I kategorin statliga verk och myndigheter vann Skatteverket. Jaha. Returmatch, tack.

/Jonas Holmqvist, patentingenjör på PRV

Kommentarer inaktiverade för Yes, varumärken kan

Filed under Okategoriserade

Kommentarer inaktiverade.