Kafferevolutionen

om_oss_1-840x200

FÖRETAGARE BERÄTTAR: JOHAN & NYSTRÖM

Johan & Nyström är ett gäng kaffeälskande vänner. De grundade sitt företag med missionen att förmedla hantverket och rosta godare, roligare, rättvisare och mer ekologiskt kaffe. Det är inte ett jobb. Det är en livsstil och en passion. Vi vill förnya, förbättra och utmana kaffeindustrins missuppfattningar om kvalitet, säger Johan Damgaard, en av grundarna, stolt.

URSPRUNGSKAFFE
När entusiasterna startade sitt kafferosteri för 10 år sedan var begreppet kvalitetskaffe en ny företeelse. Flera andra produkter, till exempel olivolja och choklad, hade fått en högre status genom att tillverkarna började berätta om ursprunget. Här fanns ett behov att fylla när det gällde kaffe.

– Vi har en annan inköpsfilosofi än de stora etablerade kaffeföretagen. Vi handlar direkt från kaffebönderna utan mellanhänder. Det innebär att vi är helt säkra på bönornas kvalité, menar Johan Damgaard.

Ordet kvalitet kan ju tolkas på lika många sätt som ordet kärlek. Men Johan & Nyström är dock övertygade om att riktigt fina råvaror som rostas långsamt i 12-15 minuter lockar fram det bästa i varje kaffe och att resultatet märks direkt i koppen.

Filosofin kring direktkontakten med sina leverantörer kallar de för Direct Trade, något som de har varumärkesskyddat. Företaget har flera registrerade varumärken, bland annat Kafferevolutionen. Det begreppet använder de i sitt arbete med att förändra den vedertagna uppfattningen om hur riktigt kaffe ska smaka.

– Vi vill jobba tillsammans med kaffebönder som har hållbara jordbruk i form av skuggväxande träd, varsam besprutning och en plan för återplantering av skog, säger Johan.

Från vissa leverantörer har Johan & Nyström ensamrätt på kaffet i Sverige. I utbyte mot det har de i årets budget vikt pengar för att kunna bidra till exempelvis bevattningssystem.

HANTERING AV TILLGÅNGAR
Någon egentlig strategi för att hantera sina immateriella tillgångar har inte Johan & Nyström. De lanserar nya produkter löpande och brukar skydda varumärket när de känner att det finns en marknad och att produkten uppskattas av kunderna. Sitt domännamn registrerade de dock från start.

I ett företag kan man också ha andra tillgångar att hantera. Det kan handla om allt från hur affärshemligheter behandlas till att upprätta kontrakt med samarbetspartners eller om att utnyttja kompetensen i företaget på ett effektivt sätt. Har ni sådana tillgångar?

– Jo ….. säger Johan lite lurigt.

Mer får vi inte veta. Affärshemligheter är inget som gör sig i tryck.

Ett mindre roligt sätt att bli medveten om immaterialrätten var när de lanserade ett nytt te. De blev då kontaktade av en tehandlare som sedan tidigare hade varumärkesskyddat samma namn på sitt te.

– Då bytte vi namn förstås. Det var ingen stor sak, tycker Johan. Teet smakar lika gott under ett annat namn.

Nästa steg för Johan & Nyström är en lansering av en franchisebutik på Helsingfors flygplats. Det innebär att de kan behöva utöka sina varumärkesskydd och ser nu därför över sina registreringar extra omsorgsfullt.

VÄGEN TILL FRAMGÅNG
Johan & Nyströms framgång bygger på hårt arbete, en gedigen kunskap om kaffe och inte minst en lyckad tajming. Johan Damgaard menar att företagets allra största tillgång är personalens kunnande och den positiva laddning som varumärket står för.

Företaget serverar kaffe och te på sina kafeér, levererar till återförsäljare och arbetsplatser. Man har också baristakurser och arrangerar kaffefestival. Hur ser det ut om fem år?

– Om fem år har vi byggt en fabrik och fått fler människor att inse hur verkligt gott kaffe ska smaka. Vi är bra på att dricka kaffe i Sverige, men kvalitén är på tok för låg och prispressad med tanke på kaffets väg från planta till kopp, avslutar Johan.

 

Anna Fanqvist
Kommunikatör
Patent- och registreringsverket

Har du i ditt företag oanvända resurser, nya möjligheter eller gömda guldgruvor? Kartlägg ditt företags immateriella tillgångar med PRV:s enkla test: Testa ditt företag

Läs hur andra företag hanterar sina immateriella tillgångar: Företagare berättar

 

Kommentarer inaktiverade för Kafferevolutionen

Filed under varumärke

Kommentarer inaktiverade.