Microsoft, IBM, Oracle och Atos slår sina kloka huvuden ihop

”Vad har jag gemensamt med Microsofts varumärkesexpert?” Den frågan ställde jag mig på vägen till jobbet i måndags. Tja, kanske inte något gemene man går runt och klurar på men är man en varumärkesnörd som jag så är man.

I måndags var jag på en workshop där varumärkesexperter från de stora IT-bolagen Microsoft, IBM, Oracle och Atos slog sina kloka huvuden ihop när de diskuterade sina strategier gällande varumärken och andra immateriella tillgångar. Förväntningarna var stora på dessa giganter – äntligen skulle de världsomvälvande sanningarna kring lyckade varumärken avslöjas!

Intressant var det men så särskilt världsomvälvande vet jag inte om jag kan kalla det. Det som dessa okrönta varumärkeskungar och -drottningar ville föra fram stämmer väl med det som jag och mina kollegor på PRV diskuterar med svenska varumärkesaspiranter varje dag. Och skulle vi sätta oss ner tillsammans med IBMs eller Microsofts varumärkesavdelningar och stolpa upp ungefär vad man ska tänka på när man ska skapa och skydda ett varumärke, ja, då kanske den listan skulle se ut ungefär så här:

  • Gör så noggrann efterforskning du kan innan du lagt ner mycket tid och pengar som du sedan riskerar att förlora.
  • Fundera över vad som är viktigt för dig att skydda och vad som är mindre viktigt samt var rent geografiskt du behöver skydda din tillgång.
  • Håll koll på dina konkurrenter inom ditt område.
  • Utnyttja de databaser och verktyg som finns att tillgå.

/Emelie Embretsen Ekmark, Kundsupport på PRV

Kommentarer inaktiverade för Microsoft, IBM, Oracle och Atos slår sina kloka huvuden ihop

Filed under varumärke

Kommentarer inaktiverade.