V8-motorns födelsedag

Idag är det 83 år sedan första V8-motorn rullade av bandet på Ford. PRVbloggen firar det i festligt sällskap av Niels Rasmussen, patentingenjör på PRV och expert på bilar och motorer.

Jag kan ingenting om motorer så jag lät kompetensutveckla mig inför denna dag. Vill du också lära dig mer om motorer – eller bara kryssa av din kunskapsbank – häng med ner i texten! Nu kör vi!

IMG_1720_red
Foto: Thérèse Ahlén

Niels Rasmussen, varför är V8-an så mytomspunnen?

Det är en mycket bra fråga. För mig hänger V8:an främst ihop med stora amerikanare från 50- och 60-talen. Krom, fenor och framtidstro!

Samtidigt är det en motortyp i allt från små sportbilar till stora lastbilar och som på en gång kan vara exotisk – om den sitter i en Koenigsegg eller en Ferrari – eller ett arbetsredskap om den sitter i en Scania eller en amerikansk pickup.

Jag kommer faktisk inte på någon annan motortyp som har en sådan spännvidd i sin repertoar. Och så ljudet, förstås, oavsett det är en mullrande Scania-diesel eller en vrålande Ferrari.

Hur klassar man en V8:a?

I IPC-klasslistan finns F02B75/22 för motorer med cylindrar placerade i V-, solfjäder-, eller stjärnformation. Sedan kan man tilläggsklassa på CPC-klassen F02B2075/1832 där det finns motorer med just åtta cylindrar (klasslistan fortsätter hela vägen till 36(!) cylindrar).

Är ”more” alltid ”more” (fler är bättre) när det gäller cylindrar?

Det är ju inte många 36-cylindrade motorer man ser ute i trafiken, så det korta svaret på den frågan måste vara ”nej”.

Det är nog fortfarande så att många ser en motor med många cylindrar som litet ”finare”, men ur effektivitetssynpunkt är det sällan bra att ha många cylindrar.

Fler cylindrar betyder oftast fler rörliga delar och större förluster. Men effektivitet och bränsleförbrukning är kanske inget bekymmer om man har råd med en Bugatti Veyron med sextoncylindrig motor i W-formation och en cylindervolym på åtta liter… Just den modellen sålde slut i början av året.

Just nu är det ett väldigt fokus på att göra motorerna effektivare och reducera CO2-utsläppen. Och det är en tydlig trend att biltillverkare lanserar motorer med färre cylindrar än tidigare i jakten på minskad bränsleförbrukning.

De trecylindriga motorerna har gjort comeback och finns hos fler och fler personbilstillverkare eftersom trecylindriga motorer anses bättre ur effektivitetssynpunkt än de mer vanligt förekommande fyrcylindriga.

Volvo jobbar exempelvis också på att ta fram en trecylindrig motor och har dessutom gått ut med att man inte kommer att ha motorer med fler än fyra cylindrar i modellprogrammet framöver – inte ens i sina största modeller.

Fiat och systerbolaget Alfa Romeo är erbjuder till och med en tvåcylindrig motor i sina bilmodeller, men är än så länge ensamma om detta här i Europa.

”Rak” eller ”V”, för- nackdelar?

Det är svårt ge ett generellt svar på den frågan. Ska jag svara ärligt, är det nog mest en fråga om vad som får plats och är billigast att producera.

V-motorer är generellt kortare än raka med samma antal cylindrar och en V8:a är i teorin inte längre än en rak 4:a, även om V8:an blir något bredare. Det finns historiska exempel på raka 8:or, men de får nog inte plats i dagens bilar.

Sedan finns det en mängd andra faktorer som spelar in. Vill du exempelvis ha en motor som i sin grundkonstruktion vibrerar så litet som möjligt väljer du med fördel en rak 6:a eller en V12:a.

Moderna motorer blir allt snålare och man kan pressa ur mer kräm trots mindre cylindervolymer? Hur är det möjligt?

Som sagt är det just nu fokus på att minska bilarnas CO2-utsläpp. Det pågår ett ständigt arbete för att göra förbränningsmotorerna mer effektiva. Ett populärt sätt är att minska cylindervolymerna och kompensera genom överladdning.

Överladdning, exempelvis med hjälp av en turbo, gör att man kan pressa in mer luft, och därmed även mer bränsle, i cylindrarna. Mer bränsle kan översättas till mer energi och därmed högre effekt när det behövs.

Samtidigt kan man få lägre förluster i de relativt låga lastområden som i teorin används mest vid vanlig bilkörning där överladdningen inte är lika aktiv. På så sätt kan man alltså i teorin få både hög effekt och låg bränsleförbrukning.

Många upplever dock att den verkliga bränsleförbrukningen blir högre än den som bilproducenterna anger. Det hänger ihop med den standardiserade körcykel som används inom EU vid uträkning av bilens bränsleförbrukning. Körcykeln bygger nämligen på ett milt sagt försiktigt förarbeteende, som gynnar små överladdade motorer eftersom det rör sig om mycket låga motorlaster.

Arbete pågår med att ta fram en global standard för att bestämma fordons energiförbrukning som förhoppningsvis ska ge en mer verklighetstrogen siffra.

Vad har du för motor i din bil?

Jag har en liten bil och i den ryms endast en halv V8:a. Alltså en rak 4:a.

Tack Niels!

Stefan Hultquist, enhetschef och utbildare PRV

Läs mer om motorutveckling med Niels Rasmussen på PRVbloggen:
Pelle och Farbror Ottos uppfinning

Kommentarer inaktiverade för V8-motorns födelsedag

Filed under patent

Kommentarer inaktiverade.