Global Entrepreneurship Week i Milano

GEC

I min tjänst som kommunikatör på PRV arbetar jag uteslutande för att nå ut till små- och medelstora företagare om varför immaterialrätten är viktig för dem. Under den här veckan pågår en kongress i Milano; Global Entrepreneurship Week  (GEC) som jag har förmånen att åka till för att få höra hur andra länder arbetar för att underlätta för företagare och även om vad som krävs för att främja entreprenörskap.

Målet med kongressen är att hjälpa entreprenörer att bygga ett system som integrerar entreprenörskap över hela världen och att hjälpa företagare att samarbeta med varandra över gränserna och att dela erfarenheter. Företagare kommer också till kongressen för att möta näringslivet och få inspiration från människor som redan har lyckats på banan av entreprenörskap.

Dane Strangler från Kauffman Foundation (USA) som är en av huvudsponsorerna till GEC betonade vikten av att göra reglementet i respektive land så enkelt som möjligt för företagare. Innovation är tillsammans med goda förutsättningar det viktigaste för att få ett framgångsrikt företagsklimat.

Luigi Amati från META Group (Italien) framhöll vikten av att I framtiden behöver systemet bygga mera på att affärsänglar och stiftelser gör investeringar i bolag i ställer för som idag då det utgörs av lån.

illy

Illy
Andrea Illy var en av de föreläsare som imponerade mig mest. Han föreläste om hur deras familjeföretag utvecklats under tre generationer och då mest om hur de arbetat med sitt varumärke. Andrea menade att det viktigaste av allt var att fylla varumärket med passion och ledarskap. Illy berättade om hur företaget utvecklats genom åren, om hur de först gjorde, vad de tyckte, ett kaffe som de tyckte ett kaffe skulle smaka. Genom åren har lärt sig mycket om och omkring kaffekulturen. Utifrån det har de utvecklat företaget genom att hitta nya lösningar i tillverkningsprocessen, utvecklat förpackningarna de säljer sitt kaffe i och utvecklat ett koncept kring varumärket. Konceptet består av hur kaffet presenteras och i vilken miljö det serveras i. Hur de arbetat med sociala bitar som rättvisemärkt och miljömärkta kaffebönor. Han gav oss åhörare sin syn på vad han menar är förutsättningarna för ett lyckat företagande: Efterfrågan, tillgodose efterfrågan, ta lärdom, intressen, nätverk,  ekonomi, miljö och samhälle, hållbarhet, framtid, nutid, material och medarbetare.

LazyTown
Alla som har barn vet vem jag menar när jag säger; supehjälten Sportacus i LazyTown. Magnús Scheving (Island) vars affärsidé var att få barn att börja tänka på vad som är hälsosamt och inte, gjorde sig själv till superhjälte och hans barnprogram har sedan dess visats i länder världen över. Magnus berättade för åhörarna på GEC om sina tio absolut bästa tips till de som vill bli en framgångsrik företagare. Han betonade bland annat vikten av att tidigt skydda sina immateriella tillgångar, annars menade han att man kan förlora allt. Mycket bra tips tycker jag!

Nästa år hålls GEC i Colombia och året därpå i Johannesburg.

ESBIRI (Entrepreneurship and Small Business Research Institute)  är svenska värdar för GEC. ESBIRI finansieras med medel från Tillväxtverket och VINNOVA.

/Johanna Svensson, kommunikatör och projektledare på PRV

Kommentarer inaktiverade för Global Entrepreneurship Week i Milano

Filed under immaterialrätt

Kommentarer inaktiverade.