Hur tar en plastbägare över träningsvärlden?

the_story_mikaelJo, med smart funktion och immaterialrätt. Koppla upp dig i på webbseminarium i morgon och ta del av hur SmartShake tagit den internationella träningsvärlden med storm.

– En morgon för sex år sedan när jag skulle iväg och träna blandade jag proteinpulver och vatten i den största shaker jag kunde hitta och hoppade in i bilen. Efter en kort stund hördes ljudet av ett lock som knäppte till. I backspegeln såg jag hur blandningen hade sprutat över hela baksätet. Där och då föddes tanken på SmartShake, berättar Mikael Bergström, grundare och VD.

Vid en träningsmässa 2009 premiärvisades produkten. Den togs emot så bra att Mikael anade att den kunde slå igenom internationellt.

Mycket riktigt – idag är problemlösningen en global succé med försäljning i ett sextiotal länder och en omsättning på 74 miljoner kronor. Företaget har 16 anställda i Västerås och fem i USA.

Tidig fokus på immaterialrätt

Med internationell fokus började Mikael tidigt tänka på immaterialrätt och har skyddat sin produktportfölj inom patent, design och varumärke.

– Alla skyddsformer har varit naturliga för oss att söka, även om patent kan upplevas dyrt, resonerar Mikael.

Redan under produktutvecklingsfasen fastnade Mikael för namnet SmartShake, men som domännamn var det upptaget av en annan aktör. Efter att ha lyckats köpa loss det är nu SmartShake registrerat både som varumärke och domännamn i de länder där företaget verkar.

Läs mer om domännamn

Internationell varumärkesstrategi

För att bygga upp sitt varumärke internationellt sponsrar SmartShake framstående atleter i respektive land.

– Det är ett bra sätt att nå rätt kundgrupp. När man går in som ny på en marknad är det viktigt att göra en noggrann analys av konkurrenter och prisnivåer. I vissa länder finns till exempel dyra tullar och transportkostnader.

Mikael påminner om att man behöver kolla upp om man har skydd i landet och komplettera dessa om det är möjligt. Först därefter är det dags att lansera produkten och hitta partners.

– Det går inte att säga att det finns en strategi för alla länder, man måste vara flexibel. I Europa kan till exempel Norge och Turkiet upplevas som svårare eftersom det krävs mer pappersarbete jämfört med EU-länder.

Jakten på plagiat och vikten av immateriellt skydd

SmartShake har utarbetat en IP-strategi som de jobbar efter. Bland annat bevakar de aktivt försäljning på olika relevanta webbplatser för att rensa bort kopior, ofta tillverkade i Asien för den europeiska marknaden.

– Det händer att vi får information om kopior av våra distributörer. Därefter kan vi, med våra registrerade skydd, agera, resonerar Mikael.

Mikael betonar vikten av att skaffa sig en IP-portfölj som innovativ företagare.

– Du ska använda den vid marknadsföring, avtal och som skydd. IP-portföljen ger dig säkerhet – det är värt en hel del den dag då man faktiskt behöver använda den i ett skarpt läge.

Patentombud

SmartShake ser det som nödvändigt att använda sig av patentombud. Ett sådant företräder företaget vid patenträttsliga frågor, till exempel vid en patentansökan.

– Ofta kan det vara olika regler för olika länder och att lära sig allt detta själv tar en väldig tid. Vi tar också hjälp av jurister för att forma avtal och sekretessavtal med samarbetspartners, distributörer och kunder, avslutar Mikael.

Läs mer om patentombudVal av patentombud

Anmälningstiden för att vara på plats på Vinnova och lyssna på Mikael har gått ut, men du är varmt välkommen att ta del av seminariet direkt eller i efterhand på webben. Det gör du här:
Här kan du titta på seminariet i efterhand

Fler kurser och seminarier hittar du på www.prv.se/utbildning

Kommentarer inaktiverade för Hur tar en plastbägare över träningsvärlden?

Filed under design, immaterialrätt, patent, varumärke

Kommentarer inaktiverade.