Släck för en ljus framtid

Canberra-Australien-tanda-ljus-Earth-Hour-2014-WWF-Australia
En stor ljusinstallation för klimatet under Earth Hour i Canberra.
Foto: WWF Australien.

SLÄCK! Lördag 28 mars 20.30.

Den tydliga uppmaningen möts jag av i en banner när jag går in på Världsnaturfondens webbplats. I kväll, för nionde året i rad, släcker stora delar av världen lyset för att manifestera vikten av att ta klimatförändringarna på allvar. Sverige har deltagit i arrangemanget under åtta år och kännedomen om manifestationen ökar ständigt. I år är det totalt 172 länder som deltar i denna politiska symbolhandling.

Jag kan inte låta bli att ta på mig immaterialrättsglasögonen, att under nio års tid skapa detta enorma engagemang och bygga upp kännetecknet Earth Hour till ett världskänt varumärke är imponerande. Jag resonerar om hur det är möjligt med PRV:s varumärkesjurist Benjamin Winsner. Han menar att det här är ett tydligt kännetecken som förknippas med ett gott uppsåt.

– Idén med Earth Hour är att uppmärksamma jordens klimatförändringar och dessa typer av märken förknippas oftast, om inte alltid, med ett gott uppsåt. I viss mån kan man kanske säga att det är ett världsvarumärke.

WWF har sitt varumärke registrerat i bland annat i EU, Kina, USA och Ryssland. De har flera varumärken under sitt paraply – däribland Earth Hour – med skydd i ett varierat antal klasser, bland annat i klass 36 (som innefattar välgörenhetstjänster) och klass 41 (som innehåller utbildningstjänster).

– Varumärkeslagen ger lika stort skydd för inarbetade varumärken som registrerade varumärken men det är helt klart lättare att hävda en registrerad rättighet i och med att man vet tydligt när rättigheten uppstod. Vad gäller inarbetade varumärken så är det nästan som att likna med bedömningen om välkända varumärken, det vill säga att man måste visa att det uppfattas som ett kännetecken för en själv inom en betydande del av den omsättningskretsen man riktar sig till, förklarar Benjamin Winsner och fortsätter:

Det kan vara väldigt dyrt, tidskrävande och svårt att visa på när rätten uppkom. Dessutom är det svårt att visa på en inarbetad rättighet så rekommendationen är alltid att registrera sitt varumärke.

Det finns 45 varu- och tjänsteklasser att utgå från när du gör din varumärkesansökan. I princip är ett varumärke endast skyddat i den klass som angetts i ansökan. Det möjliggör att varumärken som är identiska eller snarlika kan samexistera. Snickers är ett utmärkt exempel på samexistens; det varumärket finns registrerat både som chokladbit och som arbetskläder.

Kommer du att släcka lampan i kväll? Jag kommer att delta under manifestationen i Söderhamn där Norrtullskyrkan släcks ner och vi får njuta av livemusik i stearinljusens sken.

/Stina Lilja, Pressansvarig på PRV

Kommentarer inaktiverade för Släck för en ljus framtid

Filed under immaterialrätt, varumärke

Kommentarer inaktiverade.