Nybildade efternamn fungerar som ett varumärke

nybildade_efternamn

Under den senaste 20-årsperioden – lika lång tid som internet har varit tillgängligt för allmänheten – har Patent- och registreringsverket (PRV) haft en dubblering av inkommande ansökningar för nybildade efternamn.

År 1994 skapade sig 846 personer ett nybildat efternamn. 20 år senare, 2014, har siffran i stort sett fördubblats till 1689 nybildade efternamn. Vad beror det på? Finns det ett större behov av att sticka ut och att genom det personliga namnet vara sitt eget varumärke?

Parallellt med att svenskarna blev mer innovativa när det gällde skapandet av egna, personliga efternamn finns födelsen av sociala nätverk. 1994 blev internet tillgängligt för allmänheten.

– Det är omöjligt att säga en specifik anledning till dubbleringen av nybildade efternamn. Visst kan en anledning delvis vara viljan att sticka ut och att skapa ett personligt kännetecken. Internet och närvaron i sociala medier har gjort oss mer tillgängliga och då även mer förväxlingsbara, säger Patrik Rönnqvist, avdelningschef på PRV:s design- och varumärkesavdelning.

En annan anledning som kan ligga bakom trenden är att par som gifter sig i större utsträckning vill uppmärksamma och tydliggöra att de skapar en ny, egen familj. Då kan namnbytet fungera som en markering. Det kan också vara så att man vill bära vidare ett gårds- eller ortnamn.

Efternamnet fungerar som ett varumärke
Vikten av att, och lusten till att, skilja sig från andra går hand i hand med varumärkesrätten. När det gäller varumärken är själva grundtanken att skapa ett unikt kännetecken för att utmärka sig och särskiljas från andra. Det har varit en lavinsnabb digital utveckling under den senaste 20-årsperioden och informationsflödet liksom det digitala bruset är enormt. Finns det en risk att en enskild människa försvinner om den inte sticker ut? Bloggare använder exempelvis inte alltför sällan pseudonymer istället för sitt riktiga namn, oftast väldigt uppseendeväckande namn som många gånger finns som registrerade varumärken hos PRV.

– Vi har flera offentliga personer som har sitt namn som ett registrerat varumärke, exempelvis Zlatan, Björn Borg och Carolina Klüft, säger Patrik Rönnqvist och berättar att även Blondinbella är ett registrerat varumärke.

Om du funderar på att skapa ett nytt, unikt efternamn men har slut på idéer kan du besöka PRV:s namngenerator som levererar exklusiva efternamnsrariteter åt dig.

/Stina Lilja, Pressansvarig på PRV

skatteverket

Kommentarer inaktiverade för Nybildade efternamn fungerar som ett varumärke

Filed under varumärke

Kommentarer inaktiverade.